PCUutiset

E3 antia: Dawn of War III

Hei kaikille ja E3 tapahtuman jälkihuuruissa kyyristeleville!

Sega ja Segan vuonna 2013 ostama maanmainio Relic Entertainment pelistudio ovat päättäneet tehdä uuden Warhammer 40k pelin, eli Dawn of War III. Ensimmäinen traileri kyllä julkaistiin jo toukokuussa, mutten osannut oikein reagoida koko asiaan mitenkään. Dawn of War kolmonen… siinäpä tosiaan jotain mitä en olettanut koskaan näkeväni.

Piinkovana Warhammer 40k fanina aion kuitenkin kirjoittaa nyt muutaman sanan, kun varsinaista (pre-alpha) pelivideotakin on esitelty.

E3 pelivideo

Vuoden 2016 E3 messuilla tosiaan esiteltiin pelivideota vielä pre-alpha vaiheessa olevasta Dawn of War III pelistä. Pelin tekijänä on tosiaan Relic Entertainment, joka tunnetaan ainakin sellaisista nimistä kuin Dawn of War, Company of Heroes ja niiden jatko-osat.

Yllä oleva video on tosiaan tuota kyseistä pelivideota ja pitää ihan suoraan sanoa, että HUH HUH!
Ja se ei kyllä ollut mikään ”huh huh miltä näyttää” vaan ”huh huh mitä kuraa”. Pelintekijät sanoivat, että pelin visuaalinen ilme tulee olemaan jotakuinkin tuollainen, kuin pelivideosta näkyy. Luultavasti, tai ainakin toivottavasti, pikku lisäyksiä aiotaan vielä tehdä ja mahdollisesti jonkin verran roipetta ja roinaa pelikentälle ilmestyy, mutta siitä huolimatta Dawn of War 3 tulee näyttämään tuolta. Itse asiassa Brent Disbrow sanoi vielä, että he ovat tiiminä ylpeitä siitä miltä peli näyttää. Myös Masterofrolfnesin haastattelussa sanotaan, että näkemämme graafinen esitys on hyvää ja tavoiteltua.

Mutta ihan hirveältähän tuo näyttää.

Visuaalinen ilme

Kyseistä graafista puolta perustellaan sillä, että pelistä halutaan tehdä visuaalisesti näyttävä, mutta samalla tarpeeksi yksinkertainen. Sitä suunnittelijaporukkaa, joka keksi laittaa kamerakuvakulman kauemmas, pitää kyllä erikseen kiittää, sillä Dawn of War ykkösessä varsinkin kuvakulma on hyvin todella lähellä ja peliä on sen vuoksi ajoittain hieman hankalakin pelata. Dawn of War 2:ssa tämä ei ole ihan niin suuri ongelma, mutta siinäkin kuvakulma voisi ajoittain olla sen 50 metriä korkeammalla. Kolmosessa selkeästi tehdään pesäeroa vanhempiin peleihin nostamalla kuvakulmaa korkeammalle mahdollistetaan massiivisemmat taistelut, joita nyt pelivideollakin esitellään.
Henkilökohtaisesti pidän kyllä koko argumenttia hieman huonona. Missään vaiheessa pelivideota pelaajalla, tai vastustajalla, ei ole sen enempää yksiköitä, mitä sinulla voisi esimerkiksi Dawn of War kakkosessa olla samanaikaisesti. Ja vielä täysin kontrolloitavissa. Totta, yhtään tuota isommat taistelut menisivät kakkosessa hieman hankaliksi jo sen takia, että popcap täyttyisi useimmissa kentissä, mutta myös sen kuvakulman vuoksi. Kuitenkin jos kolmosesta on tarkoitus nyt tehdä sitten niin pirun isojen taistelujen peli, niin olisivat herran jestas näyttäneet sellaista! Sellaista peliähän tässä on odoteltu!
Suurin ongelma, ainakin minun osaltani, on kuitenkin se, että pelivideossa näkyy selkeästi kuinka huonolaatuista grafiikka on. Koko peli on täytetty karkkiväreillä. Missä on varjot? Missä muuttuvat kentät? Missä yksityiskohdat? Samalta tekijältä on ilmestynyt Company of Heroes 2, jonka kentissä on enemmän roinaa kuin monessa shootterissa on koskaan ollut. Tässä pelivideota CoH2:sta. Sitä vilkaisemalla näkee selkeästi kuinka paljon huonompaan suuntaan Dawn of War III kenttäsuunnittelu on menossa. Jos 64 pelaajan nettipeli pystyy tuottamaan täysin satunnaisesti muokkautuvan maaston pelin kulusta riippuen, pitäisi mahdollisesti enintään kahdeksalle pelaajalle tarkoitettu RTS:n pystyä samaan.
Häpeä Relic häpeä!

Pari pelimekaniikkaa

Pelimekaniikkojen kannalta pelivideo on myös melko… omituinen. On ihan ok, ja tavallaan toivottavaakin, että kun tehdään uusi peli niin todellakin tehdään uusi peli. Eli siltä kantilta kaikki pelimekaniikkoihin tehdyt muutokset ovat kyllä varmaan ihan perusteltuja. Dawn of War ja Company of Heroes pelit ovat kuitenkin tunnettuja siitä, että niissä on suojasysteemi. Eli taistelukentällä olevista aidoista ja roinasta voivat yksiköt ottaa suojaa ja siten vähemmän vauriota vihollistulesta. Pelivideon mukaan tätä ei kuitenkaan uudessa DoWissa tule olemaan. Ilmeisesti tällaiset pyöreät voimakentät, joita voi asentaa enemmän tai vähemmän vapaasti kentälle ennalta määriteltyihin paikkoihin, toimivat koko suojasysteemin korvaajana.
Suhtaudun tähän nyt hieman skeptisesti. Relicin RTS:ien suojamekaniikka on ehkä niiden paras mekaniikka ja erottaa ne kokonaan muista strategia peleistä.

Kuten linkitetyissä kommenttiraidoissakin sanotaan; uuden pelivideon yksiköt myös reagoivat omituisesti Relic peliksi. Niin DoW kuin CoH peleissäkin yksiköt ovat aina liikutettaessa halunneet pitää oman etenemisjärjestyksensä ja tavallaan ottaa yksikkönsä muodon. Kolmosessa yksiköt näyttävät reagoivan välittömästi komentoihin, aivan kuin olisi tullut aika pelata Empire Earthia uudestaan…

Pelivideossa ei myöskään näkynyt, että pelissä olisi vallattavia pisteitä, minkä ympärille siis kaikki Relicin RTS:t ovat perustuneet. Ja miksi ei, perinteinen Age of Empires lähestyminen tekee taistelukentästä mielestäni aivan liian liikkuvan ja vaihtelevan. Pitäisin vähintäänkin huolestuttavana, jos DoW kärsisi pisteettömistä kartoista.

Relicin Dawn of War sarja on hyvin omintakeinen ja sitä leimaavat erityisesti suojamekaniikka ja tulevaisuuteen sijoittuvaksi RTS:ksi myös lähitaistelu. Relicin haastattelun perusteella on myös hieman hankala sanoa, minkä tasoista modausta voimme odottaa peliltä. DoW on juuri niitä pelejä, joita modataan innokkaasti ja kiihkeästi (edelleen) ja se on tärkeä osa ko. pelejä. Minun mielestä paras vaihtoehto nykyään modaamiselle olisi Steamin Workshop, mikä helpottaa modien käyttöä ja hakemista myös sellaisille henkilöille, jotka eivät ole tottuneet roplaamaan pelitiedostoja ja -kansioita kovalevyltä. Varmuutta modaamiseen emme kuitenkaan saaneet.

Tukikohdan rakennukset tulevat kolmosen myötä takaisin RTS genreen! Yksi leimallinen piirre Relicin peleissä on ollut nimenomaan tukikohdan rakentaminen (basebuilding) ja yksiköiden sitä kautta hankkiminen ja paranteleminen.

Viimeiset sanat

Kohtuullisen kunnianhimoisasti Relic nyt haluaa kerätä parhaat puolensa kahdesta aiemmasta pelistä ja tehdä niistä kentälle yksi iso RTS pläjäys.
Warhammer 40k fanipoikana minun pitää kyllä vielä päästä sanomaan se, että nyt näytetty DoW kolme ei näytä lainkaan 40k peliltä, joilla on ollut selkeästi yhteinen visuaalinen ilme Dawn of War ykkösestä lähtien, mistä taidan hieman mainita Regicide arvostelussanikin. Toisaalta, pelivideossa emme näe lainkaan UI:ta, mikä on hyvin, hyvin kummallista, joten siitä on vaikea sanoa mitään.

Toivottavasti Relic tekee kaikkensa tämän pelin eteen, sillä olisi ikävä nähdä, kun vanha ja arvostettu pelisarja floppaa itsensä.

Mutta mitä mieltä te olette tulevasta Dawn of War III:sta? Sykäyttääkö vai tekeekö mielesi yhtyä itkuuni?
Alla muutama videolinkkiä.

Eurogamer
Masterofrolfness
TGN
TheXPGamers
Gamespot

Remos

Arvostelija ja blogisti Pelikaistalla vuodesta 2015 lähtien. Osoitan erityistä kiinnostusta yksinpelejä ja arvosteluja kohtaan. Internetissä minut tunnistaa käyttäjämerkeistä Remos tai RemosPendragon.

1 thought on “E3 antia: Dawn of War III

  • Meikäläisestäkin on outoa, että ylipäätänsä julkaisevat pelikuvaa pre-alpha vaiheessa olevasta pelistä, eihän tuossa ole mitään järkeä, jos viedeolla ei edes näytetä viitteitä hudista, tukikohdan rakentulusta tai oikein muustakaan. Keskeneräisen näköinen kartta ilman minkäänlaista maastoa kun tuntuu aika tyhjältä. Värit tosiaan ovat aika räikeät. ”Mutta toivossa on hyvä elää” – sanoi lapamato, ehkäpä ne vielä asiaan jollain tavalla puuttuvat.

    Reply

Vastaa