DOOM Open Beta ja julkaisun jälkeinen sisältö
Hei taas.
Jos satuit missaamaan 13. toukokuuta (2016) ilmestyvän upouuden DOOM pelin suljetun betan niin ei hätää, nyt käynnissä on avoin beta testaus!
Bethesdan DOOMin open beta tosiaan käynnissä 15-17.4.2016 kaikille alustoille. PC:lle beta löytyy Steamin kaupasta nimellä ”DOOM Open Beta”, PS4:lle Playstation Storesta ja Xbox Onelle Xbox Storesta samalla nimellä. Pelattavina ovat moninpeli kahdella kentällä, kahdella pelimuodolla (joista toinen on perus Team Deathmatch ja toinen Warpath, missä suojataan/vallotetaan kentän läpi liikkuvaa rinkulaa) ja seitsemällä eri aseella.
Jos siis mietit vielä, lähdetkö uuden DOOMin kelkkaan, niin lataa ja kokeile!
Julkaisun jälkeen
Bethesda on myös luvannut, että pelissä on ns. ”SnapMap” ominaisuus, mikä mahdollistaa omien kenttien ja pelimuotojen tekemisen. Ottaen huomioon, että DOOM on juuri niitä pelisarjoja, missä pelaajat ovat tehneet paljon lisämateriaalia, tämä on ihan mukava ominaisuus. Kukaan, joka on koskaan perehtynyt esimerkiksi The Elder Scrolls sarjan modaamiseen, ymmärtää tämänlaisen työkalun arvon.
Bethesda myös lupaa julkaisevansa ilmaisia sisältöpäivityksiä niin SnapMapiin pelimuotojen, AI päivityksien, objektien ja muiden muodossa, kuin myös moninpeliin pelimuotojen muodossa; täysin ilmaiseksi kaikkien pelattavaksi!
Tämän lisäksi luvataan myös kolmea DLC pakettia, joista ensimmäinen ilmestyy kesällä. Jokainen niistä tuo moninpeliin lisää kenttiä, aseita, panssareita summuita ja ne voi ostaa joko (noin) 15 dollarin hintaan kpl tai 40 dollarin hintaan kaikki season passin muodossa.
Pari valittua sanaa
Ottaen huomioon, että kello on vasta 12, Steamin kauppasivu on jo täyttynyt Doom fanien raivokkaasta paheksunnasta uutta peliä kohtaan, sillä – kuten aina – se ei ole sama kuin alkuperäinen.
Yleensä olen hyvin skeptinen Steam kansan arvosteluitkuihin, mutta tällä kertaa moni osuu kyllä juuri niin kohdalleen. Otin tuossa muutaman matsin koe-erän tästä uudesta DOOMista, enkä ollut kyllä kovin mielissäni. Sen sijaan, että pelintekijät rietastelisivat DOOMin todella nopealla pelattavuudella ja useilla eri (satunnaisesti saatavilla) aseilla, peli näyttää aivan täsmälleen samalta kuin Battlefieldit, CoDit summuut räiskintäpelit. Näin siis ainakin minun silmääni, joka ei yleensä räiskintäpelejä pelaa.
Moninpeli toimii niin että sinulla on kolme (plus kaksi) varustusta (loadout), mitä voit vaihdella matsin aikana aina kuollessasi, ennen uudelleensyntyä. Jokaisessa varustuksessa on kaksi asetta ja jokin tavara, mikä sitten ilmeisesti oletuksena on kranaatti, mutta myös esimerkiksi teleporttirinkula ja varmaan paljon muutakin. Eli pelaat Team Deathmatchia kahdessa viiden hengen tiimissä, joilla kaikilla on about samat aseet alusta loppuun, koska kaikilla on samat varustukset.
Matsin loppuessa näytön täyttää ensin kolmen parhaan pelaajan palkintopallit, missä nimet ja pisteet, ja sen jälkeen… juuri se samanlainen ikkuna kuin kaikissa muissakin peleissä. Siinä on expat, siinä on saadut challenget/achievementit, gadgetit, levelit, mitä sait, kenet tapoit ja kaikki ihme badget ja muut roskat.
Tämä DOOM myöskään ei ole kovin nopeatempoinen. Itse asiassa huomasin itseni jatkuvasti etsivän juoksupainiketta ja aseen vaihtaminen on luvattoman hidasta. Vastustajat sentään ottavat osumaa ihan kunnolla tyyliin kuuluen.
Esittelyvideoista ja trailereista olisin jotenkin odottanut aivan käsittämättömän upean näköistä peliä, mutta ainakaan tämä moninpeli ei sitä ole. Itse asiassa useampi osa kentistä näytti todella tökeröltä ja huonosti tehdyltä, vaikka kentät itsessään olivatkin ihan hyvin suunniteltuja. Grafiikat eivät missään vaiheessa oikein iskeneet, mutta ehkä se on ihan ymmärrettävää, kun pelin käynnistäessä näytölle pomppasi ilmoitus, että siinä on ongelmia GeForce näytönohjaimien kanssa…
Henkilökohtaisesti pidän tämän uuden DOOMin moninpeliä täysin epäonnistuneena tässä vaiheessa, mutta saa siitä toki tykätäkin.
Mitä mieltä itse olet Open Betaa kokeilleena? Laita kommenttia!
Mä nyt missasin koko betan, kun olin viikonlopun korjaamassa syys- ja kevätmyrskyjen jälkiä mökillä. Harmi sinänsä – itse paljon räiskintää, eritoten Battlefieldia pelanneena, olisi ollut mielenkiintoista arvottaa tämä paljon parjattu DOOM reboot.
Nykyaikainen sosialinen media ja laajafaniverkostojen kommunikointi asettaa uusille peleille kohtuuttomia odotuksia. Fanijoukot ovat niin isoja, että mielipiteitä on aivan laidasta laitaan. Olen 100% varma, että vaikka uusi DOOM olisi ollut mitä, olisi seurauksena ollut paskamyrsky.
Vahvasti sanottu, mutta jos oltaisiin pysytty perus areenäräiskinnässä, kuinkahan moni olisi kitissyt siitä? ”Tää on niin nähty”, ”miksi tämä tehtiin, sehän on jo olemassa”, ”Pelkkä grafiikkapäivitys ei riitä” jne.
Itse olen tietysti seurannut silmä kovana BF5 odotusta ja kun tuota kommentointia on katsellut, niin ilmiö on aivan sama. Kaikki haukkuu kilpaa jokaista esitettyä skenaariota. ”Mä en ainakaan pelaa jos X” jossa X voidaan korvata mill’ä tahansa mistä on ikinä spekuloitu.
Toki jos DOOM ei koukuta pelin veteraaneja, eikä ole tarpeeksi innovatiivinen uudelle kohdeyleisöllekään, niin eiköhän se ole tuhoon tuomittu (Doomed). Herää vain kysymys: vieläkö pelitalot voivat tehdä pelejä, jotka tuovat jotakin täysin ainutlaatuista edustamaansa genreen tai jopa luovat aivan uusia genrejä?
Totta kai pelistä valitetaan, on se sitten mitä tahansa tai huhutaan siitä sitten mitä tahansa.
Minua lähinnä harmittaa se, että ko. DOOM ei ole tarpeeksi rohkeasti oma pelinsä, vaan se yrittää kosiskella jotain ihan muuta yleisöä. Parhaassa tapauksessa Battleborn, tai joku muu tulevista julkaisuista, tulee ja vie DOOMin pelaajat, koska DOOM ei osaa olla tarpeeksi oma itsensä.
Toivoa sopisi, että pelitalot kokeilisivat jotain uutta, eikä kierrättää vanhoja nimiä vuosi(kymmeni)en takaa.