Uutiset

Bethesda vaikeuttaa ennakkoarvostelujen työstämistä

Hyvää alkanutta talvea, joka ei onnistunutkaan yllättämään autoilijoita!
Siinäpä vasta uutinen.

Mutta uutinen on myös se, että Bethesda Game Studios aikoo jatkossa rajoittaa peliensä ennakkoarvosteluiden mahtia jakamalla peliensä kopiot medialle vasta päivää ennen niiden julkaisua.
Bethesdan uutisfeedissä kirjoittanut (Global Content Lead) Gary Steinman kertoo, että he aikovat jatkaa Doom pelin julkaisussa käyttöön otettua käytäntöä, eli media saa kopionsa uusista peleistä vasta päivää ennen julkaisua. Bethesda haluaa kaikkien tahojen saavan pelinsä samanaikaisesti käyttöönsä. Artikkelissa Steinman vetoaa siihen, että Doom on kriitikoiden ja kuluttajien suosion saanut viimeisen vuoden yksi parhaista räiskintä-peleistä, eikä siihen siis ennakkoarvostelut vaikuttaneet.

Monet peliarvosteluja kirjoittavat sivustot ovat ankarasti arvostelleet Bethesdan päätöstä jatkaa käytäntöään myöhäisten mediakopioiden jakamisesta. Polygonin Ben Kuchera kirjoittaa, ”Bethesda haluaa rahasi ennen arvosteluja”. Kotakun Stephen Totilo muistuttaa, että Bethesda on kyllä jakanut ainakin yhdelle arvostelijalle/tubettajalle remasteroidun Skyrimin ennen aikojaan ja varmasti aikoo hyödyntää tubettaja faniensa uskollisuutta tulevaisuudessa, ja Rock-paper-shotgunin Graham Smith kutsuu päätöstä ”kuluttajanvastaiseksi”.
Tulevaisuudessa Bethesdan peleistä siis ei ole luvassa ennakkoarvosteluita, tai ainakaan sellaisia, jotka voisi ottaa kovin vakavissaan. Arvostelijoilla on potentiaalisesti vain vuorokausi aikaa kirjoittaa juuri kulman takana olevasta pelistä, mikä on monien reporttereiden mielestä aivan liian vähän ja saattaa johtaa hätiköityihin, viimeistelemättömiin ja kokonaisuudessaan huonoihin arvosteluihin. Nämä huonosti rakennetut arvostelut taas antanevat huonon, viimeistelemättömän kuvan pelistä arvosteluja lukevalle yleisölle.
Bethesda ei kuitenkaan ole ainoa, eikä ensimmäinen pelifirma, joka jakaa kitsaasti arvostelukappaleita peleistään. Ainakin Blizzard, 2K ja Warner Bros. Interactive jakavat arvostelukappaleitansa hyvin myöhään ennen pelin julkaisua, jos lainkaan.

Tulevaisuudessa Bethesdan pelien arvosteluja siis saa odottaa hieman pidempään ja niihin kannattanee suhtautua kohtuullisen kriittisesti. Varsinkin julkaisupäivän arvosteluihin.

Mitä mieltä kuluttajana olet tällaisesta liikkeestä ja vaikuttaako se mahdollisesti innokkuuteesi hankkia Bethesdan tuotteita?

Alkuperäinen artikkeli osoitteessa Bethesda.net

Remos

Arvostelija ja blogisti Pelikaistalla vuodesta 2015 lähtien. Osoitan erityistä kiinnostusta yksinpelejä ja arvosteluja kohtaan. Internetissä minut tunnistaa käyttäjämerkeistä Remos tai RemosPendragon.

4 thoughts on “Bethesda vaikeuttaa ennakkoarvostelujen työstämistä

  • Paska juttu pressin puolesta, mutta meihinhän tämä ei juurikaan vaikuta! Eriasia jos tosiaan saataisinkiin joskus jotain peliä ennakkoon sitä varten, hehe! Ainakaan ennakkoarvostelut eivät pääse muovaamaan julkaistaviin peleihin kohdistuvaa hypeä, joka voi olla hyvä ja toisaalta taas huono asia. Riippuu ihan paljonko arvostelijan taskuun on dollareita tungettu. Eli siis ylistetäänkö peliä maasta taivaaseen vai ollaanko vain rehellisiä. 🙂

    Reply
    • Hyvin kirjoitettu Rasteri – eihän tuo tavallisia kuolevaisia koske, kuin välillisesti. Jos teet hankintapäätöksesi virallisten arvosteluiden perusteella, niin olet Bethesdan pelien osalta kusessa – mutta kuinkahan moni näin tekee…

      Henk. koht. en tee päätöksiä virallisten tahojen mukaan, vaan oman fiiliksen ja yleisen mielipiteen mukaan – eikä sekään yleensä osu ihan nappiin. Makuja on monia ja arvostelijatkin ovat vain ihmisiä.

      Reply
  • Eihän se vaikuta kun ei ennakkotilaa. Mutta… onhan tämä aivan idiotismia ja sen näkee kommenteissa joita uutinen aiheutti. Siitä huolimatta, seuraava Fallout… shut up and take my money. Seuraava Doom… shut up and take my money. Noita nomanscam-juttuja tulee harvemmin ja Battlefield:kin tuli… no enimmäkseen parempana kuin ennen.Eli ehkä joihinkin julkaisijoihin voi luottaa JOS on fani. Kyä ny kyrsii silti.

    Reply
    • Pakko sanoa, että BF1:ssä oli julkaisupäivänä pari hassua bugia (mm. ei voinut käyttää asetta reviven jälkeen) mutta oli pitkästä aikaa paras launch peliltä PC:llä.

      En oikein näe mitään suurta ongelmaa tällaisessa julkaisukäytännössä, ehkä enemmän siinä kuinka huolissaan muut peliuutisia kirjoittavat sivustot ovat klikeistään.

      Reply

Vastaa