Yksiavioinen pelaaja
Joskus tulee itsekin pohdittua tätä omaa pelikulttuuriani. Periaatteessa olen peliaktivisti, mutta pelaan verraten harvoja pelejä. Käytännössä pelaan tällä hetkellä vain yhtä peliä, joskus satunnaisesti toistakin.
Suurin syy suppeaan pelivalikoimaan on käytettävissä olevan ajan puute. Minulla on menossa verraten kiireinen elämänvaihe. Olen vaativassa työssä, joka vaatii aikaa muulloinkin kun toimistoaikoina. Sen lisäksi minulla on toinen työpaikka kotona viisihenkisen perheen päänä. Käytännössä aikaa peleille on kovin rajatusti.
Olen luonteeltani sellainen, että teen mieluummin kerralla kunnolla, kuin vähän sinnepäin. Sama pätee myös peleihin, sillä jos lähtisin jakamaan vähäistä peliaikaani useammille peleille, en varmasti pärjäisi peleissä ollenkaan.
Ajatusta jalostaessani herää mielessäni kysymys miksi pitäisi pelata mahdollisimman monia eri pelejä. Ei kai se pelin vaihtaminen ole itsetarkoitus. Ymmärrän hyvin yksinpelit, jotka voi pelata loppuun. Harva peli kestää ainakaan kovin montaa läpipeluukertaa ennen kuin peli jää kyllästymisen pahaenteisen varjon alle.
Verkkopeleissä kyllästyminen on yhtälailla vaarana ja varsinkin yksinkertaisemmissa peleissä se voi koittaa nopeastikkin.Verkkomoninpeleissä on kuitenkin suurta variaatiota pelikerroissa, jos pelaat eri ihmisten kanssa ja eri vastustajia vastaan.
Suhteeni Battlefield pelisarjaan on omituinen. En ole vielä tähän päivään mennessä kyllästynyt yhteenkään pelisarjan peliin. Toki välillä olen pitäny eri mittaisia taukoja pelistä, mutten ole ikinä lopettanut pelaamista omasta vapaasta tahdosta kyllästymisen vuoksi. Ainoa syy miksi olen lopettanut jonkun Battlefieldin pelaamisen on uuden version tuleminen.
Mikä siinä bäfässä sitten viehettää? Battlefield on aina – versiosta riippumatta – ollut suhteellisen monipuolinen peli. Ajoneuvot niin maassa, merellä kuin ilmassakin tuovat tervetullutta vaihtelua ainaiseen inffi grindaamiseen. Battlefieldin tekijä Dice on myös aina pitänyt huolta monipuolisen lisäsisällön tuottamisesta. Uudet kartat, aseet ja ajoneuvot lisäävät merkittävästi pelin käyttöikää.
Bäfän verivihollinen COD (Call of Duty) pelisarja on ollut jo pitkään tuonut uuden version markkinoille vuosittain. Koska vuoden kehityssykli on nykypelille hieman lyhyehkö on COD sarja ratkaissut tämän vuorottelemalla useampaa pelifirmaa tuotteidensa tekijöinä. Dice on ollut siinä mielessä erikoinen yritys, että heillä on ollut varsin rauhallinen julkaisutahti Battlefieldiensa kanssa. Battlefield 2 ja 3 välillä oli peräti 6 vuotta, mutta on syytä mainita, että tuon 6 vuoden aikana Dice julkaisi kaksi Battlefield Bad Company peliä.
Battlefield 3:n ja 4:n välissä kului kaksi vuotta ja seuraava Battlefield nimike on kerrottu julkaistavan 2016 vuoden lopulla, eli aika tasan kolme vuotta edellisestä Battlefieldista. Tästä voi spekuloida, mikä BF Hardlinen rooli oli – oliko se Battlefield peli…
Dicella on ollut jo pitkään näitä ”välinäytös” pelejä. Battlefieldien välissä julkaistiin aikaisemmin Medal of Honor nimikeellä pelejä, joiden moninpelissä oli Dicen kehittäjät mukana. Hardline näyttäisi perineen nyt tuon välinäytöksen roolin, sillä pelin teki varsinaisesti toinen studio (Visceral) ja Dice oli mukana jollakin panoksella – todennäköisesti moninpeliosuudessa.
Nyt kun Battlefield 4 on jo viettäny ensimmäiset syntymäpäivänsä odotamme kieli pitkällä sagan seuraavaa osaa. Seuraava Dicen peli ei yllättäen olekaan Battlefield vaan Star Wars Battlefront. Sitä on kehitetty nyt se pari vuotta, mikä on normaalisti ollut se kunnon Battlefield pelin kehitysaika. Tuleeko Battlefrontista seuraava Dicen lipunkantaja, vai tyytyykö Battlefront olemaan populistinen välinäytös ennen seuraavaa ”oikeaa” Batlefieldia.