BlogitRasteriTietotekniikka

Suoratoisto pelaaminen ja seuraava konsolisukupolvi

Viimeaikoina on ollut paljon keskustelua seuraavista Playstation ja Xbox -konosoleista, on muun muassa spekuloitu sitä onko seuraaville laitteille tarjolla lainkaan fyysisiä pelejä.

Liikkeellä on esimerkiksi useita väitteitä siitä, että uudet konsolit muuttaisivat pelaamista enemmän digitaaliseen pelaamisen suuntaan, kuten suoratoistoon ja uusissa konsoleissa ei mahdollisesti olisi enää lainkaan fyysisiä levyasemia. Henkilökohtaisesti en tähän vielä usko, ainakaan nopea tempoisten pelien kohdalla.

Suoratoistojen trendi on ollut nousujohteinen ainakin nyt leffojen ja sarjojen parissa, joten en yhtään ihmettele mikäli isoja kihoja asia edelleen kiinnostaa.

Olisihan se toki jollain tapaa kätevää, mutta kolikolla on aina kääntö puolensa. Kaikilla kun ei ole saatavilla sulavaan suorotoisto pelaamiseen sopivaa internettiä. Toisaalta onhan se tullut huomattua, että lähes jokainen peli nykyään sitä nettiä tarvitsee vähintäänkin päivityksiin. Oli sitten kyseessä PC tai konsoli.

Suoratoisto pelaaminen ei kuitenkaan ole mikään erityisen uusi asia.

Pelien Netflix

Kokeilin itse ensimmäistä tarjolla ollutta OnLive nimistä, pelien suoratoistopalvelua heti kun se lanseerattiin Suomeen vuoden 2014 lopulla. Yhdysvalloista lähtöisin oleva OnLive tarjosi yli 250 pelin valikoiman 9,90 euron kuukausimaksulla.

Grafiikoissa ei ollut juuri valittamista, mutta pätkimisiäkin sattui vähän väliä, johtuen joko omasta yhteydestä tai OnLiven palvelimista. Tökkiminen ilmeni annettujen komentojen ja hiiren osoittimen liikkeen hitautena, joka teki tähtäämisen sekä ampumisen pelissä hankalaksi. Nopeatempoisessa räiskinnässä OnLive-pelaaminen ei siis toiminut ihan niin jouhevasti kuin pitäisi. Rauhallisemmissa peleissä alusta oli kuitenkin elementissään.

Vaikkei palvelun suoratoistettavien pelien kirjo ei ollut päätähuimaavan suuri, kyllä sieltä muutamaa tuli testattua ja jos ei muuta, niin ainakin sai selville haluaako tietyn pelin hankkia vai ei. Palvelu olikin suunnattu erityisesti ihmisille, jotka haluavat vain maistiaisia. Niille, jotka halusivat kokeilla pelejä, eivätkä välttämättä asentaa niitä laitteilleen.

OnLive Pelejä pelattiin verkon kautta niin, että pelien grafiikka ja muu sisältö laskettiin OnLiven palvelimilla, ja tapahtumat välittyivät pelaajalle nettiyhteyttä pitkin. Sony kuitenkin osti OnLiven keskeiset osat ja lakkautti palvelun vuoden 2015 alussa. Parhaimmillaan pelialustalla taisi olla jotakuinkin 1,5 miljoonaa käyttäjää.

Hirveästi en ole asiaa vielä itse tutkiskellut, mutta käsittäkseni Sonyn ja Microsoftin lisäksi, Googlellakin on kehitteillä oma suoratoisto pelaamisen projekti.

Onko itselläsi omakohtaisia kokemuksia pelien pelaamisesta suoratoistopalveluiden avulla ja mitä sinä ajattelet Sonyn sekä Microsoftin kaavailevan seuraavien konsoleiden suhteen?

 

Rasteri

Rasteri, 35 vuotias peliaddikti lähtöisin Vantaan nurkilta ja olen lähes koko ikäni pitänyt photoshoppailusta, sivustojen ylläpidosta sekä tietenkin tiimissä pelaamisesta, peliviihteen mahtirodun eli pc-pelaajien parissa! Lue lisää...

Vastaa