Blogitjamppu_fiOppaat

LAGI, osa 2

Ensimmäisessä osassa perehdyin lagiin yleisenä ilmiönä. Oikeastaan heti edellisen jutun julkaisun  jälkeen olen hankkinut uuden monitorin ja päässyt kokeilemaan pelaamista oletettavasti pienemmällä lagilla

Uusi näyttö

Uusi  BenQ RL2455HT pelimonitori korvasi vanhan plasmatelevisioni. Yleensä pelinäytöt ovat aika kalliita, jopa 500€ tuntumassa, mutta tämä kyseinen malli on varustettu vähän alhaisemmalla virkistystaajuudella kuin nuo ”oikeat” pelinäytöt.

Tietokoneelle tarkoitettu pelinäyttö yleensä virkistää näyttöä 144Hz vauhdilla. Konsolit (uusimmatkin) eivät pääse yli 60Hz taajuuksiin. Minun uusi näyttö virkistää kuvaa juuri tuolla 60Hz vauhdilla. Ei siitä haittaa olisi, vaikka näyttö parempaankin pystyisi, mutta tein kompromissin hinnan suhteen, koska tämä pelinäyttö maksoi ”vain” parisataa, yli puolet vähemmän kuin isoveljensä!

Pelituntuma

Ensimmäiset pelit uuden näytön kanssa meni vähän penkin alle. Ihmettelin mikä tässä mättää, kunnes tajusin, etten voi pitää 24” monitoria ihan siinä nenässä kiinni – eihän siitä näe kokonaisuutta ollenkaan. Kun sain työnnettyä näytön reilun metrin päähän naamastani alkoi sitä pelituntumaakin löytymään.

Heti ensimmäisenä iltana peli tuntui sujuvammalta. En kokenut samoja fiilareita myöhässä olemisesta kertaakaan. Oikeastaan tunne oli vähän päinvastainen – ihmettelin, kun vastustaja antoi niin rauhassa tappaa itseään.

Peli oli taas pitkästä aikaa suorastaan hauskaa! Vieläkin pohdiskelen lumevaikutuksen mahdollisuutta – tiedättehän sitä, että mikään ei ole oikeasti muuttunut, mutta pelaan paremmin kun uskon itse asioiden muuttuneen. Ärräpäitä joka tapauksessa lenteli huomattavasti normisessiota vähemmän.

Tämä taisi olla eka tai toka ilta uudella näytöllä pelatessani. Olimme porukalla Operation Metro kartalla ja kaikki vaan sujuin juuri niin kuin halusin

Mittauksia

Pelituntuma oli kohdillaan, mutta eihän siihen pelkästään voi uskoa. Olen seurannut 11 viikoa K/D ration (kill/death suhde) kehitystä. KD on hyvä mittari tähän tarkoitukseen, sillä se on alttein lagin vaikutuksille. Tästä 11 viikon seurantajaksosta viimeiset kaksi viikkoa on pelattu nyt uudella ja uljaalla monitorilla.

K/D mittarilla on havaittavissa selkeä KD ration nousu juuri sillä viikolla, kun otin uuden näytön käyttöön. Yleensä viikkokeskiarvo KDlle on ollut siinä 1,1 – 1,4. Tietysti yksittäisiä parempia päiviä oli, kerran KD oli käynyt jo 1,6:ssa. Monitorin hankinnan jälkeen KD pompsahti heti ensimmäisellä viikolla 1,7 ja nyt viime viikolla peräti 1,9! Kyseessä ei siis ole yksittäisten kierrosten KD vaan koko peliviikon keskiarvosta! 1,9 KD ratio tarkoittaa, että viljelen kuolemaa taistelupelikentällä liki kaksi kertaa enemmän, kuin kuolen itse. Toki on myönnettävä, että olen tuon viimeiset kaksi viikkoa tietoisesti myös pyrkinyt parempaan KD ratioon – mutta eikös sitä aina yritä 😛

kdjfi
Uusi monitori hankittiin punaisen pystyviivan kohdalla

Eihän minulle kuitenkaan pelkkä pelitulos riitä. Pohdiskelin aikani miten saisin kiinni mahdollisen TVn aiheuttaman viiveen. Sitten sain idean laskurista, jonka näytän samanaikaisesti sekä tietokoneen näytöllä ja TV ruudulla.

tvlappari

Silmämääräisesti molemmat näyttävät kulkevan samassa ajassa, mutta jotta saisin kiinni mahdolliset erot, ottaisin kuvan molemmista ruuduista samaan aikaan, jotta näkisin mitä kello näyttää pysäytyskuvassa. Tämä ei ole täysin vedenpitävä tapa mitata viivettä, sillä kyllähän sillä tietokoneellakin kuluu aikaa kuvan prosessointiin. Ajatus kuitenkin oli, että saisin jotain osviittaa mahdollisesta TVn aiheuttamasta lagista.

Sain simppelin sovelluksen Macilleni (kiitokset Ansille), joka laskee aikaa millisekunnin tarkkuudella. Laitoin laskurin pyörimään ja otin lyhyellä valotusajalla kuvan, jossa sekä tietokoneen ruutu, että TV näkyvät samaan aikaan.

TVlag

Koitin räpsästä kuvan tasan 10 sekunnin kohdalla. Yllätyksekseni näytöillä näkyvissä luvuissa oli kuin olikin eroja.

Läppärin ruutu 9, 950
TV-ruutu 9,900
Erotus (lagi) 50 ms

On toki mahdollista, että mun läppäri lähettää kuvan telkulle myöhemmin kuin omalle näytölleen, mutta saman se tekee sitten mun uudelle monitorillekin. Tulos ei yksittäisenä numerona kerro vielä kaikkea, mutta kun teen saman testin myös uudella monitorillani, pitäisi sen tuloksen olla vertailukelpoinen tämän tuloksen kanssa.

MONlag

Läppärin ruutu 9, 985
Monitori 10,002
Erotus (lagi) -17 ms

Hetken aikaa olin testituloksestä hieman ymmälläni! Mun uusi ulkoinen näyttö on EDELLÄ läppärin omaa näyttöä! Tätä en olisi ikinä uskonut. Siinä se nyt kuitenkin seisoo. Pelimonitori on tosiaan optimoitu kuvan nopealle näyttämiselle. Huomionarvoista on myös tuo kuvan selkeys ja vanhojen ”haamujen” näkyminen. Pelinäytön vasteaika on 1 ms, eli se pystyy vaihtamaan pikseliä 1 millisekunnissa. Se näkyy tässäkin kuvassa täysin virheettömänä pysäytyskuvana. Jos vertaa suurennosta viimeisestä numerosta on TV ja Monitorin välillä todella suuri laadullinen ero.

TVvsMONzoom
Vasen numero (0) TV ja oikea (2)  Monitori

Tällä yksinkertaisella testillä pystyn todentamaan jo 67 ms viiveen pelimonitorin hyväksi. Eihän tuo vielä mikään mahdoton ole, mutta pitää muistaa, että viive tulee niiden kaikkien muiden viiveiden lisäksi. Verkkoviive on puhuttanut aina ja esim. minulle verkkoviive on yleensä sellaista 30 ms luokkaa – ulkolaisille palvelimille (kuten pelipalvelimet) yleensä 40 – 60 ms. Jos saan likipitäen 70 ms pois kokonaisviiveestä se on merkittävä parannus!

Testi ei ole kovin tieteellinen enkä voi millään sanoa, että viive on juuri tuo 67 ms, mutta suuntaa-antavana tuloksena se on merkittävä. Tulosta ei pidä muutenkaan yleistää. Kokeessa vastakkain olivat erittäin vanha plasma TV ja uusinta uutta edustava pelimonitori. Juuri sinun TVsi ei välttämättä ole yhtä onneton, eikä pelillistä eroa välttämättä ole näin paljon. Mutta jos sinulla nyt joku tietokonemonitori (joka pystyy näyttämään 720p kuvaa ja tukee HDMI + HDCP) niin kannattaa kokeilla miten sen käyttäminen vaikuttaa peliin. Minulla asiasta ei ole muuta kuin positiivista raportoitavaa.

jamppu_fi

Peliyhteisön papparainen ja Battlefield veteraani. Pelikaistan epävirallinen Battlefield kirjeenvaihtaja. YouTube: http://youtube.com/jamppufi Striimi: http://twitch.tv/jamppu_fi Keskityn pääasiassa FPS peleihin ja 90% kaikesta materiaalista käsittelee Battlefield pelisarjaa.

5 thoughts on “LAGI, osa 2

  • Pirun hyvä kirjotus jälleen kerran, erittäin tarkka ja selkeä ainakin omasta mielestä.

    Reply
  • Kiitos sampura! Hienoa saada palautetta. Siitä kirjoittaja saa palautetta siitä, että artikkeleja lukeekin joku 😉 Tämä internet median tuottaminen on joskus vähän yksinäistä puuhaa ja kirjoittajana ei ikinä tiedä lukeeko kukaan näitä juttuja. Kun saa palautetta, niin ainakin tietää, että joku lukee 😉

    Aihe mistä kirjoitin oli minulle itsellenikin uusi ja jopa yllättävä. En ikinä olisi kuvitellut kuinka suuri merkitys näytöllä voi olla pelimenestykseen! Kaikki puhuu aina lagista verkossa, mutten ole koskaan nähnyt keskustelua näyttöviiveestä – joka ainakin tässä tapauksessa oli ilmeinen.

    PC pelaamisen puolella ei erot varmasti ole yhtä suuria, mutta olisihan se mielenkiintoista kokeilla eri monitorien välisiä eroja. Ehkä aiheesta tulee vielä kolmaskin osa, jos saan käsiini riittävän määrän monitoreja jota testata!

    Reply
  • Jep, Suomi on aika ikävän tuppisuista kansaa, ainakin silloin kun ei tarvitse mistään valittaa. 🙂

    Reply
  • Todella hyvä kirjoitus.
    Sen verran kommentoin että otitko huomioon fysiologisen seikan eli sen että ihmissilmä ei pysty enää 75Mhz jälkeen näkemään eroa eli eli max taajuus on tuo 75Mhz.
    Vaikka ostaisi 150Mhz monitorin/television niin silmä ei kuitenkaan kyseisen laitteeen tuomaa ominaisuutta kykene erottamaan.
    Tosin jotkut väittävät että erottavat 75/100Mhz eron monitorin refresh ratessa.
    Se mitä tapahtuu lagin suhteen on selvää tiedoista käyden että se viivästytää piirtämistä eri laitteilla kuvaa toistaessa.

    Reply
  • Thänks, Toveri Kataja!

    Tuo kultaisen silmän kompleksi on sellainen ikuinen keskustelun aihe. Moni väittää että suuremmissa kuin 75Mhz virkistystaajuuksissa on selkeitä silmin nähtäviä eroja pienempiin, kun taas tiede väittää muuta.

    Ehkä silmä ei tosiaan pysty tietoisesti rekisteröimään, mutta saattaahan tuo olla, että kuitenkin se vähentää rasitusta silmälle, jos virkistystaajuus on isompi kuin silmän erottelukyky – sehän oikeastaan animaation tai elävän kuvan idea on 😉

    Itse en omaa kultaista silmää, enkä koe oleellista eroa pienemmilläkään virkistystaajuuksilla, mutta en yhtään epäile etteikö noilla suuremmillakin virkistystaajuuksilla ole eroa. Aika moni PC pelaaja haluaa sitä 100+ frameratea peliltä, ja jos monitori ei pysty virkistämään kuin osan noista frameista, niin menee kalliit laitteistoinvestoinnit hukkaan 😉

    Henkilökohtaisesti mulle riittää tuo 60, tai pelaan vieläkin aika paljon PS3 Bäfää (kamut siellä) ja siellä FPS on ”vain” 30 – eikä se minua juuri ole haitannu.

    Toi lagiasia on mulle nyt ihan selvä. Oon edelleen seurannut pelimenestystäni ja mun peli parani laakista uuden monitorin myötä – lagia on vähemmän ja pärjään pelissä paremmin! Lagi haittaa aina – eikä siihen vaikuta se virkistystaajuus niinkään. Jos kuva tulee näytölle myöhässä niin sitä ei yhtään auta virkistellä nopeammin tai hitaammin 😛

    Reply

Vastaa