Streamaajan ensiaskeleet
Lyhyesti oppaan sisällöstä
Tämän tekstin tarkoitus on antaa vinkkejä ja ideoita pelistreamin tekemiseen. Teksti on kirjoitettu PC-tietokoneen sekä itse käyttämäni OBS-Studio -nimisen ilmaisohjelman näkökulmasta, mutta osa näistä toimii sellaisenaan tai soveltaen konsoleiden sekä muiden lähetysohjelmistojen kanssa.
Mitä on pelien striimaaminen?
Pelien streamauksella, striimauksella, livepelaamisella tai millä nimellä sitä haluaa kutsuttavan tarkoitetaan sitä, että striimaaja lähettää omaa pelaamista internetiin, eli tv-maailman termistöstä paremminkin tuttuna ns. suorana lähetyksenä.
Mikäli haluat lukea lisätietoja striimaamisen historiasta, se onnistuu täältä.
Mitä välineitä tarvitset pelien striimaamiseen?
Pystyt streamaamaan niin PC-tietokoneella kuin Xbox One tai Playstation 4 konsolin kanssa. Näiltä pelialustoilta on hyvinkin yksinkertaista lähettää pelikuvaa erilaisiin sivustoihin, kuten esimerkiksi Twitch.tv tai YouTube -sivustoille.
Pystyt myös pelaamaan muillakin laitteilla, mikäli saat yhdistettyä ne tietokoneeseen ns. kuvankaappaus kortin kanssa. Eli pystyt myös pelaamaan striimeissä vanhemmillakin tietokoneilla ja konsoleilla.
Minkälaisista peleistä kannattaa aloittaa?
Tämä kysymys saattaa aluksi kuulostaa hieman hassulta? Miksi kiinnittää sen enempää huomiota siihen, mitä ja minkälaisista peleistä on hyvä aloittaa. Eikö se ole aivan sama, kunhan peli on sellainen mistä tykkää ja haluaa streamata?
Näin se onkin, mikäli et tee mitään muuta kuin pelaat, mutta jos itse pelaamisen ohella esimerkiksi haluat kommentoida pelin tapahtumia, mahdollisesti seuraat lähetyksesi chat-keskusteluja sekä vaihdat ulosmenevän kuvan asetuksia, niin tässä alkaa jo olla pelkän pelaamisen ohessa olla sen verran paljon muistettavaa ja keskittymistä vaativaa toimea. Aluksi kun on paljon erilaisia asioita seurattavana, niin väkisinkin jokin osa alueista kärsii.
Kun pelataan nopeatempoista peliä niin monesti liian monen asian seuraaminen ja miettiminen yhtä aikaa häiritsee joko itse pelaamista tai kommentointia. Itselläni ainakin pelissä pärjääminen joko häiriintyi tai sitten saatoin unohtaa puhumisen kokonaan.
Joten omasta kokemuksesta suosittelen aloittamaan jostain sellaisesta pelistä, jonka osaat selkäytimestä tai sellaisen, joka on temmoltaan hitaampi. Itselläni hyvänä pelinä streamaamisen aloittamisen kanssa toimi Euro Truck Simulator 2-peli.
Euro Truck Simulator 2 on pelinä hidastempoinen, jossa ei pääse tapahtumaan niin helposti mokauksia kun vielä totuttaudut streamaamisen eri osa-alueisiin. Sitten kun olet saanut allesi tarpeeksi niin sanotusti kilometrejä ja olet saanut harjoitettua eri livestreamauksessa tarvittavia taitoja, niin kokemuksen karttuessa on helpompi siirtyä sitten nopeatempoisempiin peleihin kun itse lähetyksen muut osa alueet ovat hyvin hallinnassa.
Laitteisto
Tarvitset vain tarpeeksi nopean internet yhteyden ja web-kameran tai mikrofonin, sekä streamaamiseen pystyvän konsolin tai tietokoneen. Näillä pääsee jo hyvinkin alkuun ja et välttämättä tarvitse sen suurempia alkuinvestointeja. Tietokone puolella useimmat uudempien pöytäkoneiden näytönohjaimet pystyvät jo rautatasolla lähettämään hyvälaatuista stream kuvaa ilman suurempaa kuormaa laitteistolle.
Mikäli taas pystyt sijoittamaan streamausharrastukseen enemmän rahaa tai esimerkiksi haluat käyttää tietokonetta streamin lähettämiseen, mutta pelata konsolilla niin tällöin toinen vaihtoehtoinen tapa on käyttää erillistä streamaamiseen tarkoitettua ja optimoitua laitetta, jolla saat ulkoisesta lähteestä kuvan lähettävään tietokoneeseen. Myös kannettava tietokone voisi soveltua tähän tehtävään hyvin, koska eniten tehoa vievä pelaaminen tapahtuu toisessa laitteessa.
Tällä tavoin pystyt käyttämään tietokonetta pelin streamaukseen ja sen valvontaan, mutta pelaamaan konsolilla tai toisella tietokoneella. Tietenkin kyseinen ratkaisu vaatii lisää rautaa, mutta samalla se tuo selkeyttä lähetyksen tekemiseen.
Tämä on myös kätevää, jos sinulla on kaveri paikan päällä auttamassa lähetyksen tekemisessä. Pystyt näin itse keskittymään pelkästään pelaamiseen ja kommentointiin, ja kaverisi tavallaan toimi lähetyksesi ohjaajana valvoen streamin erilaisia osa-alueista.
Streamaus sovellukset
PC:n puolella löytyy monenlaista streamaamiseen pystyvää sovellusta. On niin maksullisia, kuin maksuttomia. Osalle käyttäjistä riittää näytönohjaimen tai konsolin omat softat, kuten Nvidian Geforce Experience tai AMD Gaming Evolved -ohjelmat. Myös Windows 10 tulee saamaan Creators updaten mukana Beam Streaming -nimisen komponentin livelähetysten tekemiseen.
Itse käytän OBS Studio -nimistä sovellusta ja pidän sen maksuttomuudesta sekä helppo käyttö isyydestä yhdistettynä sen monipuolisiin ominaisuuksiin. Ohjelma tukee myös käyttäjien tekemiä plug-in:jä.
Itse en ole tutustunut kovinkaan kattavasti maksulliseen tarjontaan, mutta monesti niiden hinnat muodostavat kynnyksen ohjelmaan siirtymiseen. Maksulliset ohjelmat sisältävät jo valmiiksi erilaisia ominaisuuksia, joita maksuttomat ohjelmat eivät suoraan tue.
Maksullisista ohjelmista voisin kuitenkin mainita ohjelmat nimeltään xSplit, PlayClaw sekä Gameshow -ohjelmat. Näistä xSplit on itselle tuttu, mutta ohjelma on omaan käyttööni turhan hintava. Hinnaltaan taas edullisemmat PlayClaw ja Gameshow -sovellukset ovat ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan hyvin kilpailukykyisiä.
Mihin alustaan kannattaa streamata ja voinko streamata esimerkiksi kahteen tai useampaan paikkaan yhtä aikaa?
Itse olen lähettänyt livestreamia Hitbox, Youtube sekä Twitch -palveluihin, joista kaksi jälkimmäistä tuntuu olevan käyttäjien keskuudessa ne suosituimmat. Maailmalta löytyy myös palveluita, joiden tarkoitus on toimia eräänlaisena keskittimenä. Keskitetyn palvelun käyttö mahdollistaa sen, että lähettämäsi livestream menee useampaan streamausalustaan, eli pystyt näin lähettämään lähetyksesi esimerkiksi Twitch ja YouTube -sivuilla, sekä pystyt seuraamaan keskusteluja molemmista alustoista. Näin et ole rajattu pelkästään yhteen palveluun, mutta lisää hieman viivettä lähetykseen.
Hyvänä esimerkkinä tällaisesta palvelusta on Restream.io
Restream.io peruskäyttö on ilmaista, mutta tietyt ominaisuudet maksavat erikseen. Itse palvelun käyttökustannukset ovat kuukausiveloitteisia ja niihin kannattaa tutustua heidän kotisivuillaan.
Restream.io Chat-sovelluksen kanssa pystyt seuraamaan ja osallistumaan sitä tukevien streamaussivustojen keskusteluihin kätevällä erillisellä ohjelmalla. Ohjelma osaa tallentaa keskustelua reaaliaikaisesti erilliseen tiedostoon, josta sen saa näkymään kätevästi tarvittaessa katsojille menevän streamin yhteydessä.
Mitä kannattaa streamauksessa ottaa huomioon?
Kun tekniikka ja halutut lähetysasetukset ovat kunnossa, niin tässä vaiheessa alkaa olemaan intoa lähtemään livestreamaukseen, eli itse asiaan. Mutta ennen livelähetyksen tekemistä voisi käyttää vielä hieman harjoitteluun.
Mikäli haluat saada palautetta esimerkiksi kavereiltasi, niin tällöin ainakin YouTube -alustalla voit käyttää yksityisyysasetuksissa joko “yksityinen” tai “piilotettu” määritystä ja antaa kyseisen lähetyksen linkin kavereillesi. Twitch ei mitä ilmeisemmin pidä sisällään vastaavaa ominaisuutta, mutta voit kyllä testata streamin laatua.
Suosittelen siis ensin harjoittelemaan testiyleisön kanssa, käyttäen YouTube -palvelua vaikka loppupeleissä striimaat vain Twitch-sivustolle. Tällä tavoin pääset harjoittelemaan lähetyksen tekoa oikean yleisön kanssa. Koska kyseessä on suorana lähetettävä lähetys, niin virheitä sattuu kokeneillekin toimijoille. Näin saat itsevarmuutta ja palautetta lähetyksistä ja samalla varmistat, ettei isommat mokat lähde kiertämään maailmaa.
Häiriötekijät sekä muita huomioon otettavia asioita
Vaikka teetkin lähetyksen kodin rauhasta, niin kuitenkin lähetyksen sujumisen kannalta on hyvä miettiä valmiiksi, mitä lähetyksessä näkyy ja kuuluu. Jos päädyt käyttämään lähetyksissä web-kameraa, niin tällöin kannattaa miettiä ettei kameran kuvaan päädy mitään sellaista, mitä et sinne halua näkyvän.
Varmista ettei kuvassa näy henkilökohtaisia valokuvia tai jotain muuta mitä et halua. Myös omaan pukeutumiseen kannattaa kiinnittää huomiota ja varsinkin siihen mitä ei näy itse kuvassa, koska joskus voit joutua poistumaan kuvasta hetkeksi vaikka avaamaan ulko-ovea tai käymään vessassa.
Myös kännykkä on hyvä pistää äänettömäksi, sekä miettiä muita mahdollisia häiriötekijöitä ja sopia yhteiset pelisäännöt muiden samoissa tiloissa olevien henkilöiden kanssa. Mokia sattuu ja tulee tapahtumaan, mutta hyvällä valmistautumisella pystyt minimoimaan näiden vaikutuksen.
Tämän lisäksi käyttämäsi streamausohjelman asetuksista on hyvä ottaa mahdolliset häiriötekijät huomioon. Jos ohjelmassa on mahdollista käyttää useampia toisistaan eroavia lähtevän kuvan asetuksia, niin häiriötekijöitä ajatellen on hyvä käyttää sellaista lähetysasetusta, jossa web-kamera ja mikrofonin äänet ovat mykistettyinä.
Lähetyksen ääni ja kuva asetusten optimointi
Lähetyksen tekniseen laatuun vaikuttaa myös internetyhteytesi ulospäin lähtevän liikenteen nopeus. Se ei ole sama, kuin millä nopeudella koneellesi latautuu tiedosto internetistä. Mikäli et ole varma ulospäin menevän liikenteen nopeudesta niin tämä on hyvinkin yksinkertaista testata esimerkiksi http://www.speedtest.net/ sivustoa käyttäen.
Näin saat selvitettyä ulospäin menevän liikenteen nopeuden (upload speed) ja hyvän kokonaiskuvan siitä, mitä asetuksia voit käyttää livestreamin lähettämiseen. Koska sivustot joihin striimisi lähtee koneesta, sijaitsevat yleensä ulkomailla, kannattaa valita testattavaksi palvelimeksi jokin ulkomailla sijaitseva testauspalvelin, kuten esimerkiksi Lontoo.
Kuvassa oma ruutukaappaus tuloksista Lontoossa sijaitsevalta palvelimelta.
Kun tiedät yhteytesi nopeuden, niin se antaa jonkinlaista suuntaviivaa millä asetuksilla pystyt sujuvasti lähettämään. Esimerkiksi Twitch palvelu suosittelee 1080P lähetettävälle lähetykselle 3000 – 3500 kbps ja YouTube taas 3000 – 6000 Kbps olevia nopeuksia, mutta suositellut asetukset on hyvä käydä tarkistamassa striimialustasi ohjeista, koska myös muut asetukset kuin mainitsemani bitratet vaikuttavat nopeuteen ja lähetyksen sulavuuteen.
Suuret bitrate-arvot lisäävät viivettä lähetykseen ja vaikuttavat katselumukavuuteen, koska lähetyksen katsojan yhteys voi olla mahdollisesti hitaamman yhteyden takana ja liian suuret arvot aiheuttavat puskurointia toisessa päässä. Toisaalta taas liian pienet arvot heikentävät kuvanlaatua merkittäväksi ja lähetyksen kuvanlaatu saattaa olla kestämätöntä isommilla ruuduilla.
Lähetyksen viiveellä tarkoitetaan sitä, kuinka kauan kestää, että tapahtumat koneellasi saavuttavat vastaanottajan. Tämä ei ole niin suuri ongelma, jos keskityt vain pelaamiseen etkä esimerkiksi itse seuraa tai osallistu keskusteluun katselijoiden kanssa.
Jos haluaa olla katsojien kanssa paremmin vuorovaikutuksessa, niin mahdollisimman pieni viive on haluttava tilanne. Itselläni tämä viive saattoi muodostua monesti todella pitkäksi, jolloin reaaliaikainen keskustelu saattaa osoittautua haasteelliseksi.
Parhaimmat asetukset löytyvät siis testaamalla järjestelmän, johon striimaat, ja testaaminen kannattaa tehdä piilotetun streamin kanssa. Mutta kannattaa kuitenkin tutustua streamausalustan dokumentaatioon optimaalisesta ja suositelluista asetuksista.
Twitch sivuston ohje
https://help.twitch.tv/customer/portal/articles/2420572
YouTube sivuston ohje
https://support.google.com/youtube/answer/2853702
Ainakin Youtubessa on mahdollista määrittää kyseinen lähetys piilotetuksi, jolloin näet lähetyksen vain itse ja Twitch-palvelussa vastaava onnistuu käyttämällä stream key:ssä koodia ?bandwidth test=true ja käyttää avuksi https://inspector.twitch.tv sivustoa.
Lähetyksen tallentaminen omalle koneelle
Riippuen sovelluksesta kannattaa tarkistaa, tukeeko sovelluksesi yhtäaikaista koneelle tallentamista ja streamausta. Esimerkiksi OBS sovellusta käyttäen tämä onnistuu.
Näin saat optimoitua internetiin suuntaan lähtevän videon asetukset ja kuitenkin saat tallennettua korkealaatuisemman version omalle koneelle esimerkiksi lyhennelmän tekemistä varten tai erikseen lataamaasi arkistokopiota varten. Itse käytän OBS Studio -versiossa myös sen tarjoamaa mahdollisuutta tallentaa useampaa ääniraitaa koneelle. Joten nämä kannattaa tarkistaa myös käyttämästäsi sovelluksesta, jos se tukee tätä ominaisuutta.
Näin pystyt esimerkiksi korjaamaan eri kanavien äänenvoimakkuuksia, jos pelin äänet tai puheen äänentaso on liian heikko tai äänekäs. Näin saat hyvää liikkumavaraa jälkikäteen tehtävän editoinnin kanssa.
Loppusanat ja mitä olen itse oppinut.
Rehellisesti tarvitsee sanoa, että vaikka itse olen striimaannut kohtuullisen paljon, niin kuitenkin keskustelun ylläpitäminen on paikoin hankalaa. Mikäli katsojat eivät osallistu keskusteluun tai katsojia ei aina edes ole. On hyvä kuitenkin puhua ja kommentoida pelin tapahtumia, sekä ylläpitää keskusteluja, koska osa livestriimien katsomisesta tapahtuu kuitenkin lähetyksen jälkeen.
Harjoittelu tekee mestarin ja aina oppii uutta. Onkin hyvin tärkeää kokeilla erilaisia lähetysajankohtia ja pelejä, sekä käydä katsomassa muiden ihmisten livestriimejä ja osallistua keskusteluihin sekä “lainata” ne parhaimmat elementit muiden lähetystavoista.
Erilaisia ongelmia on tullut välillä vastaan, mutta pienellä etukäteen suunnittelulla sekä virheistä oppimalla, niin striimissä esiintymisestä on tullut luonnollisemman tuntuista.
Kaiken kaikkiaan striimaaminen on parantanut itseäni niin puhujana kuin siinä, että äänen saa riittämään pidemmänkin lähetyssession yli.
Mitkä ovat omat tottumuksesi livestreamin tekemisessä ja olisiko sinulla antaa muille lukijoille hyviä vinkkejä onnistuneeseen livestriimaamiseen, sekä jaa kokemuksesi ja vinkkisi muille kommenteissa.
General Taggart lopettaa tähän, pelataan kun tavataan.