Destiny pelisarja on saanut nauttia pelaajien huomiosta niin hyvässä kuin pahassakin jo kymmenen vuotta. Vuosien varrelle mahtuu paljon ylä- ja alamäkiä. Tällähetkellä Destiny 2 on erikoisessa tilanteessa.
Vuosi 2024 on ollut Destinyn kehittäjälle Bungielle vaikea vuosi. Yritys ajautui taloudellisiin vaikeuksiin jakaessaan resurssinsa liian moneen projektiin, kun samalla heidän ainoa rahaa tuottava pelin Destiny 2 koki pelaajakatoa. Sony osti Bungien pois kuleksimasta ja lyhyen kuherruskuukauden jälkeen Bungie on joutunut irtisanomaan satoja työntekijöitä.
Vaikeuksista huolimatta Bungie on saanut jotakin hyvääkin aikaiseksi. Ensimmäisen irtisanomisaallon jälkeen markkinoiden rauhoittamiseksi Bungie puski peliin mahtavan sisältöpäivityksen, jossa pelaajat pääsivät nauttimaan uudelleen julkaistuista BRAVE Arsenal -aseista ja aivan udesta Onslaught-pelimuodosta. Oli yllättävää, että Bungie pystyi vetämään hädän hetkellä paljon niin hyvää sisältöä peliin niin nopeasti. Itse epäilin, ettei vaan Bungie olisi tyhjentänyt kaikkia valmisteila olevia ”Destiny 10 vuotta” sisältöjä ennakkoon ulos sillä ajatuksella, että tehdään jotakin uutta sitten 6.9.2024, kun Destiny täyttää 10 vuotta. Taisin spekuloinneissa osua oikeaan, sillä synttäreiden kunniaksi ei Destinyyn tullut juuri muuta kuin blogikirjoituksia.
Viimeisin lisäosa The Final Shape on saanut hyvän vastaanoton. Se on tuonut uusia ja aika erilaisia mekaniikkoja ja aseita peliin. Destiny 2 on ollut jo pitkään ristiretkellä perinteisiä Destinyn kirjoittamattomia sääntöjä vastaan. Beyond Light lisäosa toi uuden pimeyden voiman; Stasiksen peliin, mutta lopullisesti perinteiset kaavat rikkoi Lightfall lisäosa Strand voimansa kanssa. Strand Grapple ominaisuus mahdollisti pelaajalle aivan uudenlaisen liikkumisen vapauden. Sen jälkeen on muutenkin tehty rohkeita vetoja liikkumisen suhteen, kun peliin tuotiin ”Paluu tulevaisuuteen 3” elokuvastakin tuttu leijuntalauta. Leijulaudalla pystyy monessa paikassa lentelemään paikkoihin, joihin ei olisi aikaisemmin päässyt. Viimeisimmän Final Shape lisäosan myötä perinteiset valon ja pimeyden voimat sekoitettiin lopullisesti Prismatic voimien myötä.
Allekirjoittaneellakin oli vähän taukoa Destiny 2sen pelaamisessa, mutta Battlefield 2042 pettymyksen jälkeen piti kokeilla miltä se Destiny nyt taas maistuikaan… Täytyy sanoa, että ihan hyvältähän se on maistunut. Destiny 2 kaipasi jonkinlaista uudistusta ja sitä on saatu. Prismatic voimat toi mukanaan myös aivan uuden eksoottisen luokka-asusteen konseptin. Nyt myös eri hahmoille (Hunter, Warlock, Titan) uniikit luokka-asusteet voi saada eksoottisina versioina.
Eksoottisessa luokka-asusteessa yhdistetään kahden perinteisen eksoottisen armorin voimia. Voisi sanoa, että Exotic Class Item:llä saat kaksi voimaa yhden hinnalla. Näin hieno uusi armor vaatii tietysti vähintään yhtä jännittävän eksoottisen tehtävän, josta näitä uusia asusteita saa. Ja sitä Dual Destiny todellakin on
Kahdennettu Kohtalo
Dual Destiny on uusi Eksoottinen tehtävä, jonka palkinnoksi saa uusia eksoottisia luokka-asusteita. Tehtävä on aika erikoinen, sillä sen voi tehdä vain kahden hengen tiimillä – ei yhtään enempää, eikä yhtään vähempää. Oikeastaan kaikki eksoottisen tehtävän vaiheet nojaavat vahvasti tähän erikoiseen kahden pelaajan asetelmaan.
Kun tehtävä alkaa saa taisteluparin kumpikin osapuoli saa erilaisen buffin. Toinen on Lightness aligned ja toinen on Darkness aligned. Buffi riippuu käyttääkö pelaaja darkness vai lightness voimia. Light voimat ovat: Arc, Solar ja Void. Dark voimat ovat Stasis ja Strand. Prismatic voi voi saada kumman tahansa buffin. Käytännössä pelaajista toisen pitää olla Light voimilla ja toisen Darkness. Koska Prismatic on molempia, niin helpointa on jos edes toinen lähtee peliin Prismatic voimilla, koska silloin toinen voi olla mitä tahansa. Jos taisteluparisi haluaisi ehdottomasti mennä sillä lempi Solar Titaanilla jää sinulle valittavaksi voima Strand, Stasis tai Prismatic vaihtoehdoista.
Kahden armeija
Tehtävä alkaa, kun pelaajat menevät buffinsa mukaiselle renkaalle. Alussa vain totutellaan yksilöllisiin rooleihin ja ensimmäinen homma pelialueella on etsiä oman buffin mukainen rengas pelialueen päädystä. Ihan tehtävän alussa nämä light ja dark renkaat olivat aivan vierekkäin sisäänkäynnin edessä. Toiset renkaat ovat kauempana toisistaan, eikä pelaajat näe toisiaan, joten pelaajien on kommunikoitava milloin kumpikin on omalla renkaallaan. Seuraava vaihe aktivoituu vasta kun molemmat ovat samanaikaisesti omilla renkaillaan.
Ensimmäinen varsinainen pulma sisältää omituisia merkkejä. Light pelaaja pelaa tason alaosassa ja listii minibosseja saadakseen kaksi merkkiä näkymää alakerran jalustoilla, kun taas yläkerrassa pelaavan Darkin pitää eliminoida miniposseja saadakseen merkkejä näkymään yläkerrassa. Jotta tämä ei olisi liian helppoa, niin alakerran merkit näkyvät vain light buffin pelaajalle, kun taas yläkerrassa ammuttavat merkit näkyvät vain Dark buffin pelaajalle. Tehtävässä alakerran pelaaja kertoo mitä merkkejä pitää ampua yläkerran pelaajalle. Koska näkyvät merkit ovat melko abstrakteja on helpointa selittää ne toiselle sopimalla yhteiset calloutit – eli sovitaan etukäteen millä mitäkin merkkiä kutsutaan.

Me on käytetty tälläisiä calloutteja – näitä on nyt muutaman kerran tullut käytettyä ja hyvin ovat toimineet. Tätä samaa perusmekanismia käytetään useamman kerran, joka kerralla symboleiden määrä kasvaa. Kun symboleja on etsitty kolme kertaa päästään seuraavaan vaiheeseen.
Katso kun Guardian loikkaa
Mitäpä olisi Destiny tehtävä ilman hyppy-puzzlea. Dual Destinyssä saadaan myös loikkia monessakin kohtaa. Parissa pidemmässä siirtymässä loikitaan palikalta toiselle ja symbolihaasteiden jälkeen ratkotaan reittiä koko huoneen poikki etsimällä Light ja Dark -renkaita. Aina kun yhtäaikaisesti aktivoidaan valon ja pimeyden renkaat huone muuttuu vähän ja pelaajille avautuu reitti seuraaville renkaille. Kannattaa kiinnittää huomiota missä se muutos tapahtuu, sillä se on samalla vinkki mihin kannattaa suunnistaa seuraavaksi.
Kelloa tauluun
Kun loikkimiset on loikittu siirrytään kellohaasteisiin. Koko pähkinä perustuu jälleen kahteen eri näkökulmaan – eli siihen mitä Light näkee ja mitä Dark näkee.
Pelialueella näkyy ympyrän muotoinen muodostelma joihin osaan johtaa valojuova. Nämä palavat ja ei-palavat viisarit muodostavat kuvion, joka pitää kommunikoida toiselle pelaajalle.

Toinen pelaaja näkee eri kuvion kuin sinä. Tavoitteena on löytää kuviosta ne objektit jotka ”palaa” molemmilla. Sen lisäksi, että pelaajat näkevät eri kuviot, pelaajista vain toinen voi ampua niitä objekteja, jotka palaa molempien kuviossa. Ampujaksi päätyy se, kumpi ampuu sen tappavan laukauksen kentälle ilmaantuvalle Tormentorille. Tormentorin tappaja saa 30 sekunnin buffin, jona aikana yhteiset objektit on tunnistettava ja ammuttava.
Myskyluodon Guardian
Seuraavaksi pelaajien pitää putsata ilmassa leijuvia ”saaria” vastustajista. Saarilla on eritasoisia vastustajia, jotka putsaamalla saadaan taas Lightin ja Darkin renkaat, jotka aktivoimalla pääsee katapultilla seuraavalle saarelle. Viimeisen saaren Tormenttorien jälkeen saadaan vähän isompi katapultti, joka heittää Guardianit kohti viimeistä bossihuonetta.
Viimeinen Bossi
Koska kyseessä on Dual Destiny on kaikki kaksinverroin hauskempaa. Viimeisiä bosseja on nimittäin kaksi.
Tässä viimeisessä huoneessa yhdistellään aikaisemmissa tehtävissä tutuksi tulleita mekaniikkoja. Ihan aluksi saadaan yksi bossi, jolta pitää saada healthista yksi kolmannes pois. Bossi menee immuuniksi ja pelaajien on taas kommunikoitava noita alusta tuttuja symboleja, jotta bossi vapautuu rankaistavaksi. Kun bossin toinen kolmannes healthista on poistettu bossi lähtee karkuun ja tilalle tulee toinen samanlainen bossi. Sille tehdään samat temput kuin hänen edeltäjälleen ja kun toisellakin bossilla on enää kolmannes elämänvoimasta jäljellä sekin liittyy kaverinsa seuraan odottelemaan vuoroaan.
Kahden bossin odotellessa ammutuksi tulemista suojan takana pelaajien pitää vielä selvittää viimeinen kellohaaste. tällä kertaa molemmilla pelaajilla on oma kello, joissa vilkkuu kolme eri kuviota. Tavoitteena on ampua samanaikaisesti niitä objekteja, jotka palaa molemmilla.
Kellohaasteen jälkeen molemmat bossit vapautuvat vankilastaa ja pelaaja on kaikkien adien lisäksi poistettava molemmat bossit pelistä.
Kun bossin surkea elämä on saatettu päätökseen joutuvat pelaajat vielä erikoisen valinnan eteen… Tämä lopun haaste on täyttä hupailua, eikä vaikuta mitenkään tehtävän etenemiseen. En viitsi spoilata tuota lopun hupailua – kokeile itse niin näet.
Kun tuo Exotic Class Item on kerran hahmoluokalle avattu, niitä voi tippua Pale Heartin arkuista ja sellainen on satunnaisesti kaupan Xurilla Strange Coinseja vastaan. Mulla on noita itemejä jo aika pino, mutta koska niiden ominaisudet ovat aina täysin randomeja ei minulla kovin montaa ole mille olisin keksinyt mitään järkevää käyttöä. Yksi on käytössä ja yksi tietty combo olisi hakusessa…