CoD Ground War – Bäfän Tappaja?
Plagiointi on kunnioituksen korkein muoto
Call of Duty Modern Warfare ilmestyy 25.10.2019. Uusi CoD on enemmän kuin taas yksi vuosittainen CoDi, siinä on uudistettu peliä roimasti. Uusi pelimoottori muuttaa montaa pelin perusmekaniikkaa ja ehkä suurin muutos on isompien pelimuotojen tuki.
Infinity Ward on Battlefieldinsä tutkinut, sillä paperilla toisessa betassa pelaajien kokeiltavaksi tullut Ground War pelimuoto on aivan kuin Battfefieldin Conquest. Isolla kartalla temmeltää 64 pelaajaa taistelemassa 5 lipun herruudesta. Mukana menossa on myös ajoneuvoja niin maassa kuin ilmassakin.
Battlefieldin hautajaiset
Dicen jatkaessa oman hautansa kaivamista perumalla ja viivästämällä lähes kaikki ne uudet ominaisuudet, joita se se on aikaisemmin luvannut tehdä. Jos katsoo mitä uusimmassa 4.6 Patchissä Battlefield V:n tuli, niin pääpaino menee aikaisemmin rikottujen toimintojen korjaamiseen. Bäfässä on vakava laatuongelma. Näyttää siltä, että pelin ohjelmakoodiin ei voi lisätä mitään ilman että jotakin muuta hajoaa.
Viimeisimpään päivitykseen oli luvassa yhteisön kovasti odottamat yksityispelit, suuria korjauksia Battle Royale pelimuotoon Firestormiin ja uusi Operatin Metro kartan iteraatio nimeltään Operation Underground. Pahoitellen Dice ilmoitti, ettei näistä mikään valitettavasti ole mukana päivityksessä, mutta sen sijaan Dice ilkoseen ilmoitti, että pelaajien kaksinkertaiset pingit on korjattu (rikkoivat sen edellisessä 4.4. päivityksessä), Firestorm pelimuodon looting systeemi toimii taas (rikkoivat senkin 4.4 päivityksessä) ja Al Sundan karttaa voi vihdoin pelata isona Conquest Karttana (rikkoivat sen jo kartan ilmestyessä kolme kuukautta sitten).
Olen ihan tosissani yrittänyt pysyä positiivisena ja itsekin ohjelmointia ymmärtävänä tiedän, että ohjelmissa on aina virheitä, mutta jossakin se minunkin raja menee. Olemassaolostaan taisteleva Battlefield tuottaa päivityksillään vain lisää korjattavaa seuraavaan päivitykseen ja sen vuoksi joutuu kerta toisensa jälkeen jättämään niitä oikeasti uusia ominaisuuksia pois.
Infinity Ward iskee takaisin
Kun Dice jatkaa lupaustensa pyörtämistä on ovi sepposen selällään kilpailulle ja Infinity Ward ei jätä kilpailijan antamaa tilaisuutta käyttämättä. Uusin Call of Duty Modern Warfare tekee kaiken sen minkä aikaisemmatkin CoDit, mutta paremmin ja nyt myös Battlefieldin perinteisesti hallitsemalla suurten taistelukenttien alueella.
Pakko myöntää, että on se Infinity Ward:kin tainnut hiukan liikoja lupailla, kun ennen betaa puhuttiin, että Ground Warissa tulee taistelemaan vähintään sata pelaajaa. Betassa tuo oli kuitenkin typistynyt perinteisempään 64:n pelaajaan. Voihan se olla, että pelin ilmestyessä pelimuoto on saatu venytettyä sinne sataan pelaajaan asti. Ground Warin ongelmat eivät tosin ole pelaajamäärissä, peli ei välttämättä kaipaa yhtään enempää pelaajia…
Hyvistä aineksista huono kakku
Call of Duty on monen mielestä kiistaton FPS pelien kunkku. CoDit on perinteisesti nopeatempoista inffikisailua jossa reaktiot, nopeus ja taito yhdistyvät. Infinity Wardin idea oli siirtää tämä sama resepti isommalle pelikentälle ja sillä haastaa sillä suoraan pahin kilpailijansa.
Isompi pelimuoto ei kuitenkaan tarkoita vain pelaajamäärän ja kartan laajentamista. Pelimekaniikoissakin on huomioon otettavia seikkoja, jotka eivät välttämättä toimi isommalla areenalla. CoDin monet peruselementit toimivat huonosti isommassa pelimuodossa. Suurin yksittäinen ongelma on tehokkaat killstreak palkinnot, joilla voi kylvää rajattomasti kuolemaa rajoitetun ajan. Pienissä pelimuodoissa silloin tällöin näkyvät tehotykit ovat suurten pelaajamäärien peleissä jatkuva riesa. Snipukiväärin tehokkuus niin ikään on iso ongelma, kun pelaajia on vähän enemmän. Kun soppaan lisätään vielä kovaa ja pitkälle ampuvat tankit onkin meillä valmiina varsinainen kaaos.