BF1 Klaanitoiminan nihkeä alku
Vaikka BF1 julkistus oli BF4 katastrofiin verrattuna onnistunut olisi siinäkin ollut parantamisen varaa. Suurin pettymys on ollut klaanitoiminnallisuuksien totaalinen puuttuminen. Kaikki klaanitoimintaa tukevat toiminnot ja ominaisuudet loistivat julkistuksessa poissaolollaan.
Ensimmäinen ihmetyksen aihe on platoona käsitteen puuttuminen. BF1 siirtyi uuteen Companion App ohjelmistoon, josta puuttuu monia BF4 ajoilta tuttuja toimintoja. Platoonaa, eli klaania ei voi perustaa BF1sessä ollenkaan. BF1 ei myöskään tunne TAG käsitettä, eli edes pelaajanimen eteen ei saa klaanitunnistetta. Siihen vielä päälle palvelinhallinnan pahat puutteet, niin ei voi kuin ihmetellä mitä tiimipelin maineella ratsastavan suunnittelutiimin mielessä on liikkunut.
Klaanitoiminta perustuu pitkälti klaanien, eli yhtenäisten peliporukoiden, keskinäisiin taisteluihin ja turnauksiin. Pelien järjestämistä helpottaa, jos saman joukkueen edustajat voivat käyttää samaa tunnusta eli tagia. Tällöin vieraankin serverin administraattorit tunnistavat helposti ketka kuuluvat joukkueeseen ja ketä on ylimäärinen palvelimelle eksynyt taistelija.
Omat palvelimet sentään saatiin muutaman päivityksen jälkeen, mutta oman serverin klaanitoimintaa tukevia toimintoja on saatu odottaa pidempään ja osaa odotellaan edelleen. Suurin moka alunperin jättää Kick ja Ban toiminnot kokonaan pois. Klaanimatseihin eksyy aina satunnaisia ulkopuolisia pelaajia, joiden poistamisen pitäisi olla helppoa ja nopeaa. Nyt kun nuo perustoiminnot on vihdoin pelissä on klaanitoimintakin lähtenyt hiljalleen liikkeelle.
Perustoiminnoista puuttuu edelleen palvelimen salasanasuojaaminen, joka olisi tärkeä ominaisuus klaanisodissa, että adminitkin saisivat pelata rauhassa. Merkittävä ongelma on myös se, että BF1 palvelimella voi olla vain yksi admin ja se on palvelimen omistaja. Jos klaani ostaa itselleen palvelimen on päivän selvää, ettei se yksi ja ainoa admin voi olla aina paikalla ja jokaisessa sodassa. Admimeita pitää ehdotomasti olla riittävästi, että palvelin pysyy kontrollissa ja sodissa on valvojia riittävästi.
Sellainenkin hieno ominaisuus kun puolien automaattinen tasapainottaminen aiheuttaa klaaneille mittaamatonta päänvaivaa. Normaaleilla julkipalvelimilla on hienoa, että peli pyrkii tasapainottamaan joukkueita siirtämällä parempia ja huonompia pelaajia päittäin, jotta pelikokemus olisi seuraavalla kierroksella mahdollisimman tasapainoinen. Se mikä julkipalvelimilla on hienoa aiheuttaa kamalan sekasotkun klaanimatseissa. Tällä hetkellä BF1 palvelimilta ei tasapainotusta (autobalance) saa pois päältä ollenkaan, vaan jokaisen erän alussa adminien ja/tai pelaajien pitää vauhdilla järjestää sekaisin menneet joukkueet takaisin omille puolilleen ja tämä toistuu jokaisen erän alussa.
CTE testiympäristössä on nähty salasanasuojattuja palvelimia, joten toivoa on. Vielä kun saadaan Admin ryhmät ja tasapainotuksen poiskytkentä alkaa peli vihdoin olla edes BF4 tasolla. Uudelta peliltä olisi toivonut vähintään edeltäjäänsä vastaavaa toiminnallisuutta ja jopa pientä kehitystä myös klaanituen osalta.
Klaanitoiminta on kaikesta huolimatta kuitenkin lähtenyt lupaavasti liikkeelle Battlefield 1:sessä. Olen päässyt mukaan erilaisiin BF1 yhteisöihin ja sitä kautta myös pelaamaan klaanimatseja – vaikka tuntuu, että EA/Dice ovatkin yrittäneet sitä estää.
Olen ihan viimeaikoina tutustunut BCL (Battlefield Community League) porukkaan, joka on kansainvälinen turnausliiga. BCL järjestää turnauksia eri pelimuodoissa. Tällä hetkellä menossa on TDM, DOM ja CQ turnaukset. Pelejä pelataan ahkerasti ja turnaukset ovat alkaneet hyvässä hengessä. Liigaan ajauduin mukaan oikeastaan liigan virallisen mediakumppanin Battle Epicin kautta. Battle Epic on pikkuinen kansainvälinen porukka, joka lähettää matseja suorana striiminä katsojille. Ottelut selostetaan kokeneiden pelaajien toimesta ja niistä tehdään koosteita Youtubeen. Mukaan toimintaan ajauduin Battlefield tuttujen kautta ja oman YouTube kanavan näyttöjen perusteella.
Alunperin suhtauduin erittäin epäilevästi muiden pelien kommentointiin, kun oma peliaika on muutenkin vähissä. Nyt kun muutamia pelejä on tullut kommentoitua olen huomannut, että pelien selostaminen onkin yllättävän hauskaa. Meillä on ollut hyvä ja vaihteleva porukka selostajia ja muiden samanhenkisten kavereiden kanssa pelin kommentointi on melkein yhtä kivaa, kun pelaaminen itse.
Battlefieldiin odotellaan edelleen enemmän klaanitoimintoja ja vähitellen klaanitoimintakin näyttää elpyvän. Itse yritän osallistua enemmän klaanitoimintaan ja klaanimatseihin. Battle Epic puolella jatkan kommentaattorin uraa ja kehitämme tiimillä myös sitä toimintaa eteenpäin. Kaikenkaikkiaan on mukava nähdä, kuinka järjestäytynyt klaanitoiminta saa pelaajat liikkeelle. Toiminta alkaa siinäkin mielessä olla yhä ammattimaisempaa, että monissa muidenkin tekemissä lähetyksissä on jo lähtökohtaisesti selostaja mukana.
Toivottavasti BF1 kehittyy jatkossakin myös klaanitoimintojensa osalta ja saamme jatkossa nauttia yhä viihteellisemmästä klaamisotaviihteestä, niin pelaajina kuin katselijana.
Olen huomannut lähes kautta linjan, että BF1 on mennyt rimaa hipoen. Vain tärkein on mukana.