Battlefield V – Toinen Maailmansota Kutsuu
Dice piti 23.5. Lontoossa tilaisuuden, jossa käytiin läpi seuraavaa Battlefield peliä.
Battlefield 1 otti aikanaan rohkean askeleen sivuun perinteisistä Battlefield peleistä ja otti haasteekseen selättää vähän pelimaailmassa käsitellyn 1. maailmansodan. Peli uudisti rohkeasti pelisarjaa ja jakoi pelikansan mielipiteitä. Nyt Dice astuu loogisen askeleen turvallisempaan suuntaan, kun seuraavaa Battlefieldiä pelataan 2. maailmansodan tantereilla. Tämä oli looginen askel Battlefield 1 -pelin jälkeen ja toisessa maailmansodassa oli jo niin paljon enemmän sota-assetteja, että edellisen Battlefieldin jälkeen luulisi 2. maailmansodan pelin tekemisen olevan helppoa.
Näyttää siltä, että Dice haluaa edelleen uudistaa pelisarjaansa. Monia Battlefield pelien perusmekanismeja uudistetaan rankasti pelikokemus on varmasti toisenlainen – ainakin pitkään Battlefield -pelejä pelanneille. Nyt ennen varsinaisen pelikokemuksen näkemistä voi kysyä muuttuuko pelimekaniikka välttämättä parempaan. Monet uudistukset ainakin teoriassa hidastavat pelin rytmiä ja nostavat oppimiskäyrää roimasti. Monia visuaalisia apuja on poistettu ja automaattisesti tapahtuvia asioita on muutettu, kuten automaattinen parantuminen tai ammusten täyttyminen ammuslaatikon lähellä.
Historiaan peilaten muutosten suunta on hiukan yllättänyt. Aikaisemmin tuntui, että moni muutos tähtäsi nimen omaan pelin kasualisointiin ja helpottamiseen. Jos kaikki nyt puhutut muutokset ovat todellakin mukana pelin lopullisessa versiossa tulee siitä paljon edeltäjiään vaikeampi. Moni BF addikti tervehtii muutoksia ilolla, mutta tuleeko kasuaalipelaajien oppimiskäyrästä liian jyrkkä, joka helposti kääntää uudet pelaajat pois pelin parista.
Uutta Battlefield V peliä on nyt puitu yhteisössä niin positiivisessa kiun negatiivisessakin. Itse en vielä vetäisi johtopäätöksiä puoleen tai toiseen, mutta pakko se on minunkin myöntää, että joidenkin uudistusten ollessa positiivisia, toiset pistävät miettimään miten ne käytännössä toimivat. Minulla ei ole mitään vaikeustason nostamista vastaan, mutta sotkeeko liika säätäminen hyväksi havaitun pelin vuon niin pahasti, ettei se palvele enää ketään.
Dice on voittoa tavoitteleva organisaatio ja varmasti muutokset pyritään tekemään niin, että pelaajakunta kasvaisi. Pakko se on vaan luottaa, että Dice osaa tehdä taas kerran asiat oikein ja seuraavastakin Battlefield-pelistä tulee taas kerran kestosuosikkini tuleviksi vuosiksi.