Peliyhtiö Activision Blizzard siirtyy Microsoftin omistukseen
Vuoden ensimmäisillä viikoilla pelimarkkinoilla kuultiin merkittävä julkistus, kun yhdysvaltalainen teknologiayhtiö Microsoft ilmoitti ostavansa peliyhtiö Activision Blizzardin koko osakekannan. Kauppahinta on ennätyksellisen korkea, sillä käteiskaupan yhteisarvoksi muodostuu peräti 68,7 miljardia dollaria. Euroissa tämä on noin 60 miljardia.
Hittipeleistään tunnettu Activision Blizzard on ollut globaalisti lööpeissä jo useiden kuukausien ajan. Ahdistelukohun vuoksi noin 20 prosenttia Activision Blizzardin kaikista työntekijöistä on allekirjoittanut vetoomuksen yhtiön toimitusjohtajan erottamiseksi.
Toistaiseksi toimitusjohtaja Bobby Kotick tulee kuitenkin jatkamaan virassaan entiseen tapaan. Kotick raportoi toiminnasta jatkossa Microsoftin pelitoiminnasta vastaavalle Phil Spencerille.
Ennen kaupan toteutumista osakkeenomistajien sekä viranomaisen on annettava kaupalle hyväksyntänsä. Kaupan odotetaan toteutuvan heinäkuun 2022 ja kesäkuun 2023 välillä.
Activision Blizzard on tunnettu lukuisista hittipeleistään
Activision Blizzard on yksi maailman suurimmista pelialan toimijoista. Yhtiön portfolioon kuuluu lukuisia hittipelejä, kuten Warcraft, Diablo, Overwatch, Candy Crush sekä Call of Duty. Moni näistä peleistä on noussut samanlaiseen klassikkoasemaan kuin legendaarinen Book of Dead peli.
Erityisesti Call of Duty on tuttu lähes jokaiselle videopelien ystävälle. Pelin ensimmäinen versio julkaistiin jo vuonna 2003 ja vuosien saatossa pelistä on julkaistu lukemattomia eri versioita. Peli sijoittuu keskeisesti maailmansotiin sekä moderniin terrorismin vastaiseen sotaan.
Candy Crush on niin ikään supersuosioon noussut mobiilipeli. Alun perin vuonna 2012 Facebookin kautta suosioon nousseessa pelissä pelaajien tavoite on tyhjentää pelikenttä poksauttelemalla samanlaisten symbolien sarjoja.
Kaupan yhteydessä Activision Blizzardin työntekijät siirtyvät Microsoftin palvelukseen. Yhtiö työllistää kaikkiaan noin 10,000 pelialan ammattilaista useissa sijainneissa ympäri maailmaa. Fuusion yhteydessä ei ole tiedossa tarvetta henkilöstön vähentämiselle.
Microsoft nousee maailman kolmanneksi suurimmaksi peliyhtiöksi
Fuusioituminen Activision Blizzardin kanssa on Microsoftille todellinen jättiharppaus pelialalle. Aikaisemmin yhtiön pääpaino on ollut työ- ja yritysohjelmistoissa, kuten Office 365 -ohjelmapaketeissa.
Viime vuosina Microsoft on pyrkinyt laajentamaan portfoliotaan erityisesti viihteen suuntaan. Pääasiassa kehitys on tapahtunut yritysostojen kautta. Julkistettu Activision Blizzardin kanssa fuusioituminen on yhtiön historian suurin yksittäinen yrityskauppa.
Kaupan myötä Microsoftista tulee maailman kolmanneksi suurin pelialan yhtiö. Edellä ovat ainoastaan Sony ja Tencent. Näin ollen Microsoft kiilaa kertaheitolla ohi monista kilpailijoistaan pelialalla.
Kauppa on Activision Blizzardin osakkeenomistajille oletettavasti varsin mieluinen. Viime kuukausien aikana yhtiön osakkeen arvo on ollut selvässä laskussa. Nyt Microsoft kuitenkin tarjoaa peräti 45 prosenttia korkeampaa hintaa verrattuna Activision Blizzardin osakkeen hintaan ennen kaupan julkistamista. Julkistamisen jälkeen osake kääntyi selvään nousuun.
Suomalaisille Microsoft on erityisen tuttu toimija vuosien takaa, sillä vuonna 2013 yhtiö osti kotimaisen matkapuhelinvalmistaja Nokian matkapuhelinliiketoiminnan. Tällöin kauppahinta oli noin 5,44 miljardia euroa. Tätä ennen vuonna 2011 Nokia oli jo vaihtanut puhelimiensa käyttöjärjestelmän Microsoftin kehittämään Windowsiin.
Microsoft ennustaa pelaamisen siirtyvän yhä enemmän mobiiliin
Monien muiden teknologiayhtiöiden tavoin myös Microsoft on kiinnostunut metaversumin kehittämisestä. Yhtiön toimitusjohtaja Satya Nadellan mukaan pelit ovat dynaaminen osa metaversumin kehittämisessä.
Microsoft uskoo pelaamisen keskittyvän tulevaisuudessa yhä enemmän mobiililaitteille. Yhtiöt uskovat, että jatkossa esimerkiksi hittipelit Halo ja Warcraft kulkevat pelaajien matkassa kaikkialla.
Fuusion myötä Microsoft aikoo lisätä Activision Blizzardin tunnettuja pelejä omaan Game Pass -palveluunsa. Tällä hetkellä palvelulla on noin 25 miljoonaa aktiivista tilaajaa. Activision Blizzarin luvut ovat merkittävän korkeat, sillä yhtiön peleillä on noin 190 maassa lähes 400 miljoonaa aktiivista pelaajaa.
Näin ollen Microsoftin asiakaskunta kasvaa kaupan yhteydessä merkittävästi. Toistaiseksi ei ole tiedossa, että omistajanvaihdos aiheuttaisi pelien pelaajille minkäänlaisia toimenpiteitä.