Genret, jotka haluaisimme nähdä suurten peliyhtiöiden tuotoksissa
Tänä päivänä tehtävät digitaaliset pelit ovat visuaalisesti upeita, laajoja kokemuksia ja entistä haastavampia kuin koskaan aiemmin. Suurten pelistudioiden ja julkaisijoiden pelit, eli AAA-pelit, hallitsevat pelimarkkinoita. Ne myös ostavat pieniä yhtiöitä riveihinsä. Isojen toimijoiden pelätään karsivan pelien monimuotoisuutta, sillä suuren luokat pelit yleensä edustavat tiettyjä peligenrejä. Jotkut pelit ja niiden eri versiot, kuten Call of Duty -sarja, keikkuvat suosituimpien pelien listoilla vuodesta toiseen. Toiminta- ja seikkailupelit sekä niitä yhdistelevät toimintaseikkailupelit, roolipelit, ammunta- ja räiskintäpelit, battle roayle -pelit ja auto- sekä urheilupelit ovat suosittuja genrejä, joiden pohjalle luodaan suuri osa hittipeleistä. Tosin monet nykypäivän pelit yhdistelevät eri genrejä, eikä niitä ole aina yksinkertaista laittaa tietyn lajityypin alle.
Suosituilla peleillä on kymmeniä miljoonia pelaajia, ja kilpailu pelaajien suosiosta on kovaa. Peliteollisuus on yksi suurimmista kasvavista aloista, jossa pyörivät suuret summat. Newzoon arvion mukaan vuonna 2020 globaalien pelimarkkinoiden liikevaihto oli 175 miljardia Yhdysvaltain dollaria, ja määrän odotetaan kasvavan 200 miljardiin dollariin vuoteen 2023 mennessä.
Pelijättiläisten massiivisten tuotosten vastakohtana ovat pienet Indie-pelit. Ne ovat pienten pelitalojen tai yksityishenkilöiden kehittämiä pelejä, jotka on toteutettu itsenäisin tavoittein status quon ulkopuolella. Suomessa Indie-pelien tekeminen elää yhä vahvasti. Indie-pelit ovat yleensä innovatiivisia, ja niissä nähdään muitakin kuin AAA-pelien suosimia genrejä. Niiden ympärillä ei nähdä yhtä mittavaa hypetystä kuin AAA-peleissä, mutta se ei tarkoita, etteivätkö ne olisi loistavia. Jotta pelit eivät olisi liian samantyyppisiä, suuret tekijät voisivat ottaa tuotantoonsa tai osaksi pelejä hieman tuntemattomampien genrejen pelejä, joista tässä muutama esimerkki.
Kasinopelit
Verkossa tapahtuva rahapelaaminen on yksi peliteollisuuden nopeasti kasvista sektoreista. Moni kasino, kuten bet365, tarjoaa kasinopelien ohella vedonlyöntiä. Nettikasinot ovatkin pelialan suunnannäyttäjiä monessa suhteessa, sillä ne reagoivat trendeihin nopeasti. Nettikasinoille pelejä ja pelialustoja valmistavia pelitaloja on kymmeniä. Jokaisella pelitalolla on oma tyylinsä, ja harjaantunut silmä erottaa niiden pelit toisistaan. Nettikasinoiden pelit ovat tänä päivänä visuaalisesti vaikuttavia. Perinteisen kivijalkakasinon tapaan nettikasinoilla voi pelata kolikkopelejä ja pöytäpelejä sekä niiden muunnelmia. Olisi mielenkiintoista nähdä, miltä suurten pelitalojen nettikasinopelit näyttäisivät.
Metroidvania-pelit
Metroidvania-pelit ovat genrenä olleet olemassa jo 90-luvulta lähtien. Niille, joille Metroidvaniat ovat tuntematon termi, voidaan tiivistää niiden olevan toimintaseikkailupelien alalaji. Ne yhdistelevät ideoita Metroid- ja Castlevania peleistä, mistä niiden nimi tulee. Genren pelit saattavat myös yhdistellä elementtejä muistakin genreistä, kuten roolipeleistä. Metroidvania-peleille tyypillistä on pelimaailma, jonka kaikki alueet ovat yhdistetty toisiinsa ja vanhoille alueille voi palata vapaasti. Peleissä aukeaa uusia pelikarttoja sitä mukaa, kun pelihahmo kehittyy ja oppii uusia taitoja. Metroidvania-peleistä toisinaan ammennetaan inspiraatiota suuren luokan peleihin. Suomalaisen Remedy Entertainmentin julkaisema yliluonnollinen toimintaseikkailu Control, on yksi viime vuosina tehdyistä suuria pelaajajoukkoja keränneestä pelistä, joka on ottanut elementtejä Medroidvania-genren peleistä.
Roguelike-pelit
Roguelike-pelit ovat kehittyneet 1980-luvulla julkaistun Rogue-pelin pohjalta. Roguelike-pelien erityispiirteitä ovat satunnaisesti luodut ruutuihin jaetut pelikentät. Roguelike-peliä ei voi jatkaa pelihahmon kuoltua, jolloin pelin joutuu aloittamaan alusta ja peliympäristö vaihtuu jokaisella pelikerralla. Tosin peleissä voi olla joitakin ennalta määrättyjä piirteitä. Juuri pelin jatkuva muuttuminen tekee roguelike-peleistä kiinnostavia, joten samaa peliä voi pelata loputtomasti kyllästymättä. Roguelike-pelit ovat usein pitkiä ja hyvinkin haastavia. Roguelike-pelit ovat olleet suosittuja jo vuosikymmeniä. Niitä nähdään harvoin suurten pelitalojen tuotoksissa, joten niiden ominaispiirteiden käyttäminen ja hyödyntäminen megaluokan peleissä olisi raikasta vaihtelua. Koska monet nykyajan peleistä ovat hyvin pitkiä ja haasteellisia, sopisi Roguelike-elementtien käyttö niihin kuin nenä päähän.