Artikkeli

Elden Ringin Speedruneista tulossa urheilumuoto?

From Softwaren kehittämä ja Bandai Namco Entertainmentin julkaisema toimintaroolipeli Elden Ring on ollut kriitikoiden mieleen heti julkaisupäivästä lähtien. Peli kuuluu korkean fantasian genreen, ja sitä onkin käsikirjoitettu yhteistyössä eeppisen  ja supersuositun Game of Thrones fantasiakirjojen kirjailijan George R. R. Martinin kanssa. Peli sijoittuu avoimeen pelimaailmaan, mikä muun muassa tarkoittaa sitä, että pelaajat liikkuvat vapaasti virtuaalimaailmassa ja itse päättävät milloin ja miten suorittavat pelin asettamia tavoitteita. Täten, pelin kulku on epälineaarinen ja sitä voidaankin pelata useamman kerran ja usealla eri tavalla pelaajasta riippuen. Avoimia pelimaailmoja suunnitellaan usein käyttäen mallina oikean maailman paikkaa; esimerkiksi suurkaupunkeja kuten New York ja Miami suosituissa Grand Theft Auto peleissä. Mutta  hyödyntäen fantasiakirjailija Martinin kerronnan taitoja, Elden Ring sijoittuu ihan omaan fantasiamaailmaansa.

Mitä on Speedrun pelaaminen?

Elden Ring on noussut lisäsuosioon speedrunkulttuurissa. Speedrun, eli pikapelaaminen, tarkoittaa koko videopelin, tai sen tietyn osan, läpi suorittaminen mahdollisimman pikaisesti. Doom-peli nosti aikoinaan Speedrun-kulttuurin suosioon, ja nykyään onkin mahdollista seurata eri pelien pikapelejä erilaisissa verkkopalveluissa, muun muassa YouTubessa. Muita suosittuja speedrun-pelejä ovat Quake, sekä Metroid-, Super Mario Bros– ja Mega Man -sarjoihin kuuluvat pelit. Peliyhteisön pitkäaikaispelaajat  suorittavat näitä speedruneja lähinnä osoittaakseen omaa pelitaitoaan, mutta myös demoiksi ohjeistamaan muita pelaajia, jotka pyrkivät parantamaan omaa pelisuoritustaan. Luonnollisesti, pikapelaaminen edellyttää tarkkaavaisuutta ja yleistä pelitaitoa, sekä lisäksi tuntikausia orjallista harjoittelua samaisen pelin äärellä. Pelaajat pyrkivät täydellisesti ymmärtämään pelien sisäisiä mekanismeja ja manipuloimaan niitä omaksi hyödykseen. Monelle pro-pelaajalle pelkkä kasuaalinen pelaaminen puhtaasta nautinnosta ei enää riitä haastamaan omia pelitaitojaan, vaan halutaan tuoda lisähaasteita kilpailemalla.

Speedruneja onkin alettu kutsumaan eSportiksi, ja soveltuu juuri kaikkein kokeneimmille  pelaajille. On luonnollista, että näistä pelaajista tulevat pelimaailmojen asiantuntijoita, sillä he käyttävät lukemattomia tunteja maailmojen tutkimiseen ja läpikäymiseen. Monet pro-pelaajat lähestyvät pikapelaamista kuten kuka tahansa urheilija lajissaan; kilpailu parhaasta tuloksesta on yhteisössä kovaa, ja tulokset jatkuvasti muuttuvia. Tulokset rekisteröityvät automaattisesti pelisivustoilla, mikäli pelaaja on luonut sivustolle profiilin. Nykyään yhä useampia nettipeli pelataan ilman tarvetta rekisteröintiin. Etenkin kasinoteollisuus  on kokenut erittäin vaikuttavan kasvun tämän trendin ansiosta, missä nettikasinoita ilman pelitiliä on monille nettiuhkapelien pelaajille tuttu käsite. Mutta Elden Ringin speedrun-kulttuurissa tämä on vielä toistaiseksi ennenkuulumatonta ja sivustolla vaaditaankin rekisteröitymistä ennen kuin voi osallistua speedrun-kilpailuun. Monille peliprofiilin luominen on kuitenkin tärkeä osa pelaamista, ja täten rekisteröivät oman profiilinsa mielellään.

Mikä tarkoittaa glitch?

Kilpailun henki on moniuloitteinen. Parantaakseen omia tuloksiaan minuuteilla, sekunneilla ja jopa nanosekunneilla, monet pelaajat hyödyntävät peleissä olevia glitchejä. Glitch on pelin suunnitteluvaiheessa muodostuneita tahattomia ohjelmointivirheitä, joita hyväksikäyttämällä pelaaja voi helpottaa oman pelin sujuvuutta ja nopeuttaa pelin kulkua. Näiden glitchien hyödyntämistä ei kuitenkaan pidetä huijaamisena, sillä ne ovat peleissä olevia ominaisuuksia, joita jokaisella osaavalla on lupa käyttää. Informaatiota ja vinkkejä löytyneistä glitcheistä — muun muassa sellaisista, jotka auttavat hahmoa hyppäämään entistä korkeammalle, lentämään, kävelemään seinien läpi ja jopa teleporttaamaan — jaetaankin netissä avoimesti, sillä vaikka kilpailu parhaasta pikapelaamistuloksesta onkin kovaa, pelaajat myös nauttivat oman sekä toistensa peliprosessien seuraamisesta.

Onko pikapelaaminen eSport?

Elektroninen urheilulaji, eli eSport pelit, ovat ensisijaisesti taistelupelejä, FPS (first person shooter) pelejä, sekä RTS (real-time strategy) pelejä. Taistelupelejä kuten Street Fighter, Mortal Combat ja Tekken pelataan yksilötasolla toisia vastaan. FPS pelit, kuten edellä mainittu Doom ja Half-Life, sekä RTS pelit kuten Dune II ja SimCity ovat myös suosittuja eSport pelejä, ja näitä pelataan joko yksilötasolla tai tiimeissä, kuten perinteisissä joukkuelajeissa (esimerkiksi jalkapallo, koripallo ja pesäpallo). Niissä peleissä voi parhaimmat pelaajat — tai miksipä ei tavallisetkin kotipelaajat — osallistua kansainvälisiin kilpailuihin, kuten Evolution Championship Series ja Capcom Cup.

Paljon spekuloitu aihe onkin se, että voidaanko pikapelaamista pitää elektronisena urheilulajina. Tästä ollaankin montaa mieltä. Ne pelit joita pääsääntöisesti pelataan speedrun-kulttuurissa eroavat tavallisista eSport peleistä siltä osin, että niissä on sisäänrakennettu infrastruktuuri. Pikapelaajayhteisöt kokoontunvat vuosittain pelaamaan näitä pelejä joita he ovat jo valmiiksi jokainen pelanneet läpi lukemattomia kertoja. Pelaajat pelaavat yhdessä, jakavat strategioitaan ja vinkkejä sekä kilpailevat parhaista ajoista. Joidenkin mielestä, vaikka speedrun-pelit eroavat perinteisistä joukkuelajipeleistä, tätä uutta kilpailumuotoa voidaan liittää tähän tunnustettuun konseptiin.

Miten pikapelaamista voi alkaa harrastaa?

Ensisijaisesti täytyy harjoitella tätä tiettyä pelitaitoa. Se tarkoittaa tuntikausia toistoa, jossa opetellaan pikapelaamiseen vaadittuja havainnointi- ja mekaanisia taitoja. Mutta ne jotka ovat omasta mielestään harjoitellut riittävästi, voivat tutustua AGDQ (Awesome Games Done Quick) ja SGDQ (Summer Games Done Quick) speedrun-maratoneihin. Näihin tapahtumiin kokoontuu pelaajia ympäri maailmaa ja osa tapahtuman voitoista menee erinäisiin hyväntekeväisyysjärjestöihin. Näissä tapahtumissa on mahdollista perehtyä speedrunin perusteisiin, samalla kuin seuraa parhaimpia pelaajia elementissään. Jokaista peliä myös juontaa paneeli, johon kuuluu kokeneita ja lahjakkaita kommentaattoreita. Usein pelaajat myös antavat paljon vinkkejä ja jakavat omia näkemyksiään niistä taidoista mitä tarvitsee jokaisen orastavan pikapelaajan omaksua menestyäkseen alalla ja etenkin kilpaillaakseen niinkin korkealla tasolla.

Blaster280

Vanhanliiton pelaaja ja Sci-Fi elokuvien ja tv-sarjojen suurkuluttaja.