E-urheilu – nykypäivän urheilu
Elektroninen urheilu, e-urheilu tai e-sports on kilpaurheilua tietotekniikkaa hyödyntämällä. E-urheilua voi harrastaa tai toteuttaa niin joukkueessa kuin yksilönä, riippuen pelattavasta pelistä tai pelimuodosta. Tavallisimmat e-urheilun pelit ovat tietokoneella tai pelikonsolilla toimivia viihteeksi tarkoitettuja pelejä, jotka jakautuvat useampaan eri alalajiin.
Vaihtoehtoja on montaa erilaista. Löytyy reaaliaikaisia strategiapelejä, ensimmäisen persoonan ammuntapelejä, taisteluareenamoninpelejä ja suuria online-moninpelejä. Nämä ovat siis tyypillisimpiä ja suosituimpia pelityyppejä.
E-urheilua ammatikseen pelaavia löytyy maailmalta jo aika paljon, meiltä Suomestakin löytyy useampi maailmalla menestystä niittänyt e-sports joukkue. ENCE on monelle e-urheilusta tietävälle hyvinkin tuttu nimi.
E-urheilu ja vedonlyönti
Vedonlyönnillä tarkoitetaan rahapanoksen avulla tapahtuvaa urheilu- tai muun tapahtuman lopputuloksen arvausta. Eli siis ihan niin kuin mitä tahansa urheilusta myös e-urheilusta voi lyödä vetoa. Suosionsa takia se on todella suosittu vedonlyöntikohde. Todennäköisesti e-sports vedonlyönti tulee kasvamaan siinä missä koko e-sportsin muutenkin.
On monenlaisia erilaisia vedonlyöntisivustoja, joiden kautta voit lyödä vetoa juuri e-urheilukohteisiin. Nykyään myös tavallisen vedonlyöntisivustojen lisäksi löytyy myös nimenomaan e-sports vedonlyöntiin keskittyviä sivustoja. On siis vara valita itselleen mieleisin ja sopivin. Niin kuin kaikessa uhkapelaamisessa, tässäkin on hyvä muistaa, ettei voitto ole koskaan varmaa.
Mistä se urheilu sitten e-urheilussa syntyy?
No kilpailemisesta. E-urheilua voi harrastaa kuka tahansa, joka käyttää tietokonetta tai pelikonsolia joko yksin tai toisen kanssa. Kilpapelaamisesta on kyse, kun pelaaja pelaa toista pelaajaa vastaan tai pelin luomaa haastetta vastaan kilpailullisessa tilanteessa.
Kilpapelaamista voikin harrastaa lähes millä tahansa digitaalisella pelillä, mutta ammattimainen pelaaminen on toistaiseksi keskittynyt vain muutamien pelaajamääriltään suurten pelien ympärille. Kaikki pelaaminen ei ole e-urheilua, vaan pelaamisesta tulee urheilua vasta siinä vaiheessa, kun tarkoitus on kilpailla tavoitteellisesti muita vastaan.
E-urheilun historia
E-urheilu tai e-sports juontaa juurensa jo 1950-luvulle, kun jo olemassa olevia pelejä, kuten vaikkapa shakkia, ruvettiin digitalisoimaan. Pelit kehittyivät vuosikymmenien aikana pelihalleissa pelattavista kolikkopeleistä lopulta tietokone- ja konsolipeleiksi.
Digitaalisen pelaamisen alkuajoista lähtien pelaajat ovat kilpailleet toistensa kanssa. Ensimmäiset askeleet kohti nykyistä e-urheilua kuitenkin otettiin, kun pelaajien tuloksista alettiin 1980-luvun alussa pitämään erilaisia kansainvälisiä listauksia.
Netissä leviävien listausten avulla pelaajat pystyivät vertailemaan tuloksiaan helpommin ja kilpailu näin muuttui realistisemmaksi. Kaupalliseksi kilpailumaiseksi pelaamiseksi pelaaminen muuttui 1990-luvulla, kun pelialan yritykset kiinnostuivat kilpailullisesta pelaamisesta.
Pelien kehittyminen ja suosio
E-urheilun pelimahdollisuudet laajenivat pelien kehityttyä yksilö- ja joukkuepeleiksi. Seuraava suuri askel otettiin, kun netin kautta pelaaminen tarjosi innokkaille pelaajille mahdollisuuden kilpailla vaikka toisella puolella maailmaa olevien vastustajien kanssa.
1990-luvun lopulla perustettiin ensimmäiset maailmanlaajuiset e-urheilu turnauksia järjestävät organisaatiot, joista vuonna 1997 perustettu Cyberathlete Professional League (CPL) oli yksi ensimmäisistä. Samana vuonna E3-tapahtumassa järjestettiin myös Microsoftin sponsoroima Red Annihilation Quake-turnaus, jota pidetään maailman ensimmäisenä nykymuotoisena e-urheilun turnauksena.
1990-luvulla suosituimpia e-urheilun pelejä olivat Quake ja sen jatko-osat, Warcraft ja sen jatko-osat ja Counter-Strike (CS). Länsimaissa FPS-pelit (räiskintäpelit), kuten Counter-Strike olivat suuressa suosiossa, kun taas Aasiassa pelatuimpia olivat RTS-pelit (strategiapelit) ja etenkin StarCraft.
2000 ja eteenpäin räiskintäpelit ja varsinkin urheilupelit ovat nostaneet suosiotaan. Counter-Strike eli CS on yksi suosituimmista kilpailemisessa käytetyistä peleistä. 2012 julkaistiin Counter-Strike: Global Offensive eli lyhyemmin CS:GO, jota varsinkin nykyään pelataan turnauksissa paljonkin. Aiemmin mainittu ENCE on ollut hyvinkin menestykäs CS:GO:n parissa. Lisäksi NHL- ja FIFA-urheilupelit ovat nykyään suosittuja niin kilpapelaamisessa kuin noin muutenkin. Kilpailemisen lisäksi urheilupelejä ja räiskintäpelejä striimataan todella paljon YouTubeen tai Twitchiin. Silloinkin puhutaan e-urheilijoista.